13/04/2026
📢 Det er ikke altid de nye medarbejdere, der savner fællesskabet mest!
Det blev tydeligt for os, da vi målte trivslen i organisationen. Og det fik os til at stille et vigtigt spørgsmål:
Hvordan skaber man fællesskab, når man sjældent arbejder i det samme team i længere tid? 🤔
I vores seneste trivselsmåling kunne vi se, at langt de fleste medarbejdere er glade for at gå på arbejde. Det er vi selvfølgelig glade for.
Men der var også en gruppe, som ikke helt havde den samme gode mavefornemmelse som resten.
Det handlede ikke om en bestemt byggeplads eller dem, der arbejdede for en bestemt byggeleder. De var spredt ud over flere projekter.
Noget af det, vi lagde mærke til, var, at flere af dem var svende, som har været hos os i 5-10 år.
På en byggeplads skifter man projekt, byggeplads eller afdeling. Dermed skifter kollegaerne også løbende, og nogle gange gør byggelederen det også.
Hvis fællesskabet kun findes i det sjak, man arbejder i lige nu, så forsvinder det også, når man skifter projekt.
Derfor er vi begyndt at samle medarbejdere i mindre grupper på tværs af afdelingerne. Vi tager dem ud af produktionen et par timer, mødes omkring et bord, spiser en god frokost og taler om hverdagen på byggepladserne.
Men det handler ikke kun om at mødes.
Det handler om at få sat ansigt på hinanden, så man allerede har en relation, når man starter på en ny plads. At man ved, hvem man kan gå til. Byggeleder som svend.
Svendene, der bare kører derudad og får tingene til at fungere, er ofte dem, man kan komme til at overse, men det er også ofte dem, der er den stabile grundstamme i virksomheden, og dem må vi ikke glemme. 💙
Vi arbejder videre med, at finde gode måder at styrke fællesskabet på tværs af afdelinger, for vi ved godt, at dette ikke kan stå alene som løsningen, men det er et skridt på vejen.
Følbæk Nielsen