30/10/2025
Hvordan er det gået det seneste år på Mørkøv Varmeværk?
På den netop afholdte generalforsamling kunne Hans Henrik Jensen, formand, fortælle:
- Bestyrelsen står godt. Den er sammentømret, dynamisk og meget aktiv.
- Varmeværket er begunstiget med en dygtig driftsleder
- I varmeåret har værket fået yderligere en ny andelshaver. Det betyder at vi nu er 592 andelshavere.
Service til vores andelshavere:
- Hvis man har brug for hjælp, er Alex som altid, behjælpelig med både råd og aktiv hjælp.
- Hjemmesiden er under opdatering, men det er muligt at finde information og nyhedsbreve. Vi er også på dette medie (Facebook)
- Varmeværket vil fortsat bruge SMS, e-Boks og Facebook til orientering om driftshændelser samt indkalde til møder.
- Alle har direkte adgang til at aflæse egne data på Utiliread eller eForsyning. Kontakt Alex for support.
Produktionsanlægget:
På sidste Generalforsamling orienterede bestyrelsen om planer for udvidelse og fremtidssikring af produktionsanlægget.
Udvidelsen omfattede 2 elkedler på hver 1,2 MW og en ny akkumuleringstank. Det gør os i stand til at omdanne billig overskudsstrøm fra vind og sol til fjernvarme – det betyder:
- Bedre udnyttelse af grøn energi
- Mere robuste og stabile varmepriser
- Øget fleksibilitet – og en ekstra indtægtskilde via balanceringsydelser
Varmeprisen:
Målt på prisen for et standardhus, har Mørkøv Varmeværk igen i år præsteret den laveste fjernvarmepris i alle postområder omkring os: Slagelse, Kalundborg, Holbæk og Nykøbing Sj.
Økonomi:
Det er vigtigt for bestyrelsen at holde et robust budget på grund af de fortsatte usikre prognoser på energipriser og på markedet for salg af balanceringsydelser. Ved regnskabsårets begyndelse havde vi en overdækning på 1,9 mio., heraf brugte vi i budgettet 1,3 til buffer for usikre budgetposter.
Det viste sig unødvendigt: Vi lavede vi et reelt overskud i forhold til det lagte budget på 2,6 mio. – primært skabt af den tidligere nævnte merindtjening på salg af balanceringsydelser.
Bestyrelsen besluttede i løbet af varmeåret at finansiere en renovering og opgradering af gasmotoren (1,3 mio.) ud af driftsbudgettet. Denne udgift er først afholdt i regnskabsåret 2025/26, så der er reserveret en andel af overdækningen hertil.
Dermed gik vi ud af varmeåret med en overdækning på 1,9 mio.
Heraf er 0,4 mio. indregnet i budgettet for det indeværende varmeår som tilbagebetaling, hvorved vi kunne fastholde varmeprisen uændret.
Resten (1,5 mio) er afsat til at forfølge en intention om at fastholde uændrede priser så langt den ikke forbrugte overdækning rækker.
Grøn omstilling og det fremadrettede fokus:
MVV er nu i mål med den grønne omstilling:
• Vi kan producere 75% af vores nominelle spidsbelastning på el – og med akkumuleringstank og elkedler er det grøn el fordi vi har fleksibilitet og kapacitet til at aftage el på optimale tidspunkter
• Vi kan producere yderligere 20% af vores spidsbelastning på biomasse, hvor vi sikrer at bæredygtighedskravene fra Energistyrelsen overholdes
• Vores gasmotor med elproduktion opfatter vi nu som grøn: 60-80 % af den leverede gas er biogas. Men vigtigere er det, at vores elproduktion primært sker i perioder hvor der er el-underskud i Danmark på grund af overskyet og vindstille vejr og erstatter dermed import af potentiel sort energi.
• De gamle gaskedler bliver sat på pension, og vil fremadrettet alene blive brugt som nød-backup
Vores opgradering af det samlede produktionsanlæg, der startede i 2015, er dermed afsluttet.
Den primære prioritet er nu at optimere drift og økonomi på det nye anlæg, og sikre at vi fortsat er på forkant med forståelsen af mekanismerne i det meget omskiftelige marked for både indkøb af energikilder og salg af balanceringsydelser