Mørkøv Varmeværk AmbA

Mørkøv Varmeværk AmbA Vi leverer miljøvenlig fjernvarme til ca. 470 husstande samt skoler, institutioner og erhverv i Mørkøv.

Nyhed fra Mørkøv Varmeværk, se tekst.Det er også sendt ud på sms og mail.God weekend.
17/04/2026

Nyhed fra Mørkøv Varmeværk, se tekst.
Det er også sendt ud på sms og mail.
God weekend.

09/01/2026

Godt nytår til alle.
Så er frosten kommet og i weekenden lover de meget lave temperaturer.
Det øger risikoen for frosne rør, til varme og vand.
Husk derfor at få kontrolleret at alle radiatorer virker og er tændte, så der er cirkulation.
Husk at hvis der sker en frostsprængning, er det først når det bliver tøvejr at vandet vil fosse ud.
God weekend til jer allesammen.

Udenfor er der mørkt, vådt og halvkoldt. Men juletiden nærmer sig og lyset skinner i mørket. Indenfor kan man varme sig ...
17/12/2025

Udenfor er der mørkt, vådt og halvkoldt.

Men juletiden nærmer sig og lyset skinner i mørket. Indenfor kan man varme sig ved den lune radiator. Måske kan man finde tid til en kop kakao og lade tankerne sværme om den varme grød og de mange julepakker der måske venter.

Juletiden og den kolde tid er over os.

Mørkøv Varmeværk skal nok gøre sit til, at vi alle kan lune os indendørs. Og skulle man finde på at gå en tur i mørket, vil man kunne se at varmeværkets lysende logo nu viser vej.

Mørkøv Varmeværk ønsker alle en glædelig, lys og ikke mindst varm juletid.

07/11/2025

Så er der lige en opdatering på vores drone flyvning.
Vi har lokaliseret et brud på C.Hansensvej og har i dag gravet op til det.
Da det er noget af det sidste gamle rør vi har i byen og det så meget slidt ud, har vi lavet en midlertidig løsning, da vi vil udskifte hovedledningen.
Vi har fået varme på til borgerne igen.
Der er bestilt nye rør og vi går igang med at forny det hurtigst muligt.
Tak til vores forbrugere på vejen for deres smil og venlighed.
Hilsen varmeværket.

Til alle i Mørkøv. Varmeværket har bestilt en gennemgang af vores fjernvarmerør i byen, det foregår i nat med drone, se ...
06/11/2025

Til alle i Mørkøv.
Varmeværket har bestilt en gennemgang af vores fjernvarmerør i byen, det foregår i nat med drone, se venligst foto og besked.
Hilsen varmeværket.

Hvordan er det gået det seneste år på Mørkøv Varmeværk?På den netop afholdte generalforsamling kunne Hans Henrik Jensen,...
30/10/2025

Hvordan er det gået det seneste år på Mørkøv Varmeværk?

På den netop afholdte generalforsamling kunne Hans Henrik Jensen, formand, fortælle:

- Bestyrelsen står godt. Den er sammentømret, dynamisk og meget aktiv.
- Varmeværket er begunstiget med en dygtig driftsleder
- I varmeåret har værket fået yderligere en ny andelshaver. Det betyder at vi nu er 592 andelshavere.

Service til vores andelshavere:
- Hvis man har brug for hjælp, er Alex som altid, behjælpelig med både råd og aktiv hjælp.
- Hjemmesiden er under opdatering, men det er muligt at finde information og nyhedsbreve. Vi er også på dette medie (Facebook)
- Varmeværket vil fortsat bruge SMS, e-Boks og Facebook til orientering om driftshændelser samt indkalde til møder.
- Alle har direkte adgang til at aflæse egne data på Utiliread eller eForsyning. Kontakt Alex for support.

Produktionsanlægget:
På sidste Generalforsamling orienterede bestyrelsen om planer for udvidelse og fremtidssikring af produktionsanlægget.

Udvidelsen omfattede 2 elkedler på hver 1,2 MW og en ny akkumuleringstank. Det gør os i stand til at omdanne billig overskudsstrøm fra vind og sol til fjernvarme – det betyder:
- Bedre udnyttelse af grøn energi
- Mere robuste og stabile varmepriser
- Øget fleksibilitet – og en ekstra indtægtskilde via balanceringsydelser

Varmeprisen:
Målt på prisen for et standardhus, har Mørkøv Varmeværk igen i år præsteret den laveste fjernvarmepris i alle postområder omkring os: Slagelse, Kalundborg, Holbæk og Nykøbing Sj.

Økonomi:
Det er vigtigt for bestyrelsen at holde et robust budget på grund af de fortsatte usikre prognoser på energipriser og på markedet for salg af balanceringsydelser. Ved regnskabsårets begyndelse havde vi en overdækning på 1,9 mio., heraf brugte vi i budgettet 1,3 til buffer for usikre budgetposter.

Det viste sig unødvendigt: Vi lavede vi et reelt overskud i forhold til det lagte budget på 2,6 mio. – primært skabt af den tidligere nævnte merindtjening på salg af balanceringsydelser.
Bestyrelsen besluttede i løbet af varmeåret at finansiere en renovering og opgradering af gasmotoren (1,3 mio.) ud af driftsbudgettet. Denne udgift er først afholdt i regnskabsåret 2025/26, så der er reserveret en andel af overdækningen hertil.
Dermed gik vi ud af varmeåret med en overdækning på 1,9 mio.
Heraf er 0,4 mio. indregnet i budgettet for det indeværende varmeår som tilbagebetaling, hvorved vi kunne fastholde varmeprisen uændret.
Resten (1,5 mio) er afsat til at forfølge en intention om at fastholde uændrede priser så langt den ikke forbrugte overdækning rækker.

Grøn omstilling og det fremadrettede fokus:
MVV er nu i mål med den grønne omstilling:
• Vi kan producere 75% af vores nominelle spidsbelastning på el – og med akkumuleringstank og elkedler er det grøn el fordi vi har fleksibilitet og kapacitet til at aftage el på optimale tidspunkter
• Vi kan producere yderligere 20% af vores spidsbelastning på biomasse, hvor vi sikrer at bæredygtighedskravene fra Energistyrelsen overholdes
• Vores gasmotor med elproduktion opfatter vi nu som grøn: 60-80 % af den leverede gas er biogas. Men vigtigere er det, at vores elproduktion primært sker i perioder hvor der er el-underskud i Danmark på grund af overskyet og vindstille vejr og erstatter dermed import af potentiel sort energi.
• De gamle gaskedler bliver sat på pension, og vil fremadrettet alene blive brugt som nød-backup
Vores opgradering af det samlede produktionsanlæg, der startede i 2015, er dermed afsluttet.
Den primære prioritet er nu at optimere drift og økonomi på det nye anlæg, og sikre at vi fortsat er på forkant med forståelsen af mekanismerne i det meget omskiftelige marked for både indkøb af energikilder og salg af balanceringsydelser

29/10/2025

Opdatering på forhøjet vandforbrug.
Vi har været i gang med at lukke områder i byen fra, for at finde utæthed der kan forklare forhøjet vandforbrug.
Det har resulteret i flere besøg med små utætheder hos forbrugerne og i går eftermiddags har vi fundet et sted i hovedledningen der skal undersøges.
Det går vi gang med hurtigst muligt og vender tilbage når det er gjort.
God dag til alle.

Sikken en fantastisk dag!Vi er så glade for opbakningen både til dagens åbent hus arrangement og til varmeværket generel...
28/10/2025

Sikken en fantastisk dag!

Vi er så glade for opbakningen både til dagens åbent hus arrangement og til varmeværket generelt.

Mere end 120 gæstede varmeværket til rundvisning, hygge i teltet med en øl/vand og mad fra pølsevognen samt en god sludder med bestyrelse og naboer.

Aftenens generalforsamling var også velbesøgt med gode applaus til beretning og økonomi. Der er genvalg til bestyrelsen og en stor ros til Alex for hans utrættelige indsatser for værket. Tak!

Det går godt på varmeværket. Vi betragter os nu som et grønt værk med en solid økonomi og opmærksomme forbrugere.

Tak for besøget og for opbakningen.

Varmeværket er ved at være klar! Gulvene vasket, varmen er tændt og den røde løber lagt ud. Det er muligt at gæste fra h...
28/10/2025

Varmeværket er ved at være klar! Gulvene vasket, varmen er tændt og den røde løber lagt ud.

Det er muligt at gæste fra hoveddøren eller man kan kommer over vandværkets grund hvor et stort telt er opsat til hygge i og nyde en pølse.

Rundvisning er klar fra kl. 14 og til 18.30. Kom glad

Husk - på tirsdag (28.10.25) slår Mørkøv Varmeværk dørerne op og inviterer til et kig indenfor på et moderne varmeværk. ...
26/10/2025

Husk - på tirsdag (28.10.25) slår Mørkøv Varmeværk dørerne op og inviterer til et kig indenfor på et moderne varmeværk.

I forlængelse af rundvisningen er det muligt at nyde en øl eller vand og få en pølse i det store telt, der er sat op til lejligheden. Her kan du hilse på bestyrelsen og høre om værket.

Alle er velkomne - så kom forbi hvis du er lidt nysgerrig.

Se mere her:

Vi glæder os sådan til at slå dørerne op og vise varmeværket frem for alle nysgerrige. Du behøver ikke være fjernvarmekunde. Måske overveje du at blive det eller også er du bare lidt nysgerrig på hvordan moderne varmeværk ser ud indeni.

Borgerne i Mørkøv har formentlig set, at der løbende har været arbejdet på varmeværkets grund. Arbejdet er næsten færdigt!

På Mørkøv Varmeværk er vi ret stolte af vores produktionsanlæg og den stabile drift vi har set i flere år – og nu vil vi gerne vi vise det frem både for varmeværkets forbrugere, politikere og andre nysgerrige.

Det er derfor med stor glæde, at vi inviterer til åbent hus på Mørkøv Varmeværk tirsdag d. 28. oktober 2025 – så kom gerne og se hvordan et moderne varmeværk ser ud indeni.

Programmet for dagen er:

Kl. 14.00 Åbent hus indledes med rundvisning.
Kl. 16.00 – 18.30 Det officielle åbent hus starter og der bydes på øl, vand og pølser
Kl. 19.00 Der afholdes generalforsamling i Kirkernes Hus.

Adresse

Holbækvej 236
Mørkøv
4440

Hvad er åbningstiderne?

Mandag 07:30 - 15:30
Tirsdag 07:30 - 15:30
Onsdag 07:30 - 15:30
Torsdag 07:30 - 15:30
Fredag 08:00 - 13:00

Telefon

+4540813180

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Mørkøv Varmeværk AmbA sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del