01/07/2025
Om 10 år er det en robot, der skifter ble på dine forældre på plejehjemmet.
Om 10 år er dine lørdagsrundstykker bagt på en fabrik.
Om 10 år vil det koste dig 10.000 kr at få skiftet en vandlås.
Danmark mangler allerede nu SOSU’er, elektrikere, bagersvende, tømrere, murere, VVS’er, kleinsmede, urmagere, glarmestre, værktøjsmagere og maskinarbejdere..
Og med mindre vi ændrer attitude overfor unge, der tager en faglig uddannelse, så kommer det problem til at blive meget stort.
I en dansk ungdomsårgang er det mellem 72 og 75 procent, der vælger en gymnasiel uddannelse, mens det kun er 20 procent, der tager en erhvervsfaglig uddannelse.
I Schweiz, hvor fagligt uddannede generelt nyder stor respekt, og hvor skolesystemet prioriterer fx håndværksmæssig uddannelse, er det 65-70 procent af en årgang, der tager en erhvervsfaglig uddannelse, mens kun 30-35 procent vælger gymnasievejen.
Når man går ud af Folkeskolen, skal man så vælge gymnasievejen med masser af fede fester - og hvor man får en fin hue på, og bliver hyldet og tiljublet at alt og alle, når man kører rundt i studentervogn og holder studentergilder med champagne og jordbær?
Eller skal man vælge en faglig uddannelse, der reelt kan bruges til noget i vores samfund, men hvor andre rynker på næsen ad én, fordi man åbenbart ikke er dygtig nok til at komme i gymnasiet?
Hvor mange opslag ser du på sociale medier i disse dage om glade studenter og stolte forældre?
Og hvor mange ser du om svendegilder?
Vi skal ikke tage noget fra studenterne. Men vi skal booste anseelsen af SOSU’erne, håndværkerne og alle de andre, der tager en faglig uddannelse, der gør, at vores land fungerer.
Hvilken kommune bliver den første til at samle alle de faglærte i en årgang - hente dem på pyntede studentervogne - og hylde dem på rådhuset? I fortjener det. Vores land kan ikke fungere uden jer🙏🏼❤️