21/03/2026
UUTTA VAI UUS-VANHAA?
Lueskelin uuden talopakettiyrityksen sivuja. Uusi yritys oli ostanut perinteikkään yrityksen konkurssipesästä kaikki oikeudet kyseiseen tuotemerkkiin.
Jäin miettimään tuotemerkkikaupan mielekkyyttä, koska konkurssiin aikoinaan ajautunutta tuotemerkkiä käyttäessään yrityksen nettisivuilla on tarvetta vakuuttaa, ettei uudessa yrityksessä ole entisen yrityksen omistajia, eikä uusi yritys ota mitään vastuuta aiemman yrityksen kanssa kaupoissa olleiden ihmisten mahdollisesti kärsimistä vahingoista.
Tutkin yrityksen liikeideaa vähän syvemmin ja totesin uuden yrityksen idean olevan varsin toisenlainen kuin se tuotenimi, jonka ostivat keulakuvakseen. Elikkä mallisto, toteutustapa ja ilme tulevat olemaan rajun muutoksen alla - uusi yritys ei ainakaan minun mielessäni vastannut huonostikaan sitä mielikuvaa, jonka uus-vanha nimi mieleeni nostatti - ja aika vahvana brändinä tuo vanha nimi loi aika voimakkaan mielikuvan.
Lopputulemana jäin pohtimaan, ettei varmaan ollut kallis kauppa eikä halpakaan ollessaan ollut hintansa väärti. Uusi yritys joutuu panostamaan vanhan brändin muuttamiseen... epäilen, että nollasta tulisi halvemmaksi tuotemielikuvan luominen.
PS: Yrityksen nimen jätän mainitsematta ja kommentoimatta, koska minulla ei ole mitään ketään asiaan liittyvää vastaan.