07/01/2025
Tervehdys Kaukolämmön suunnalta. Pitkään on ollut taas some hiljaisuutta, m***a taas aktivoiduttiin kun tuli kerrottavaa.
Meillä on ollut kesän ja syksyn ajan tällainen projekti josta voisi vähän kertoa muillekin.
Eli kesällä työn alle tuli ORC-Turbiini projekti, jossa laitoksemme Leijupetikattila valjastetaan sähkön tuotantoon liittämällä kattilapiiriin ORC (Organic Rankine Cycle) Turbiini.
Yksikkö on Againity:n ruotsissa valmistama valmis Turbiini yksikkö, teholtaan 315 kW. Tekniikka sisältää turbiinin, joka lähtee liikkeelle kuuman kaasun paineesta. Pyörivä turbiini pyörittää generaattoria, joka puolestaan tuottaa sähköä. Tekniikka ei edellytä höyryn tuotantoa vaan se toimii kattilapiiriin kuumalla (140 C) vedellä, ja laitteistoa lauhdutetaan kaukolämpöverkon paluuvedellä.
Yksikkö ottaa siis lämpöä kattilasta, tuottaa sähköä ja siirtää suuren osan käyttämästään lämmöstä takaisin kaukolämpöverkon paluuveteen. Energiaa ei siis mene hukkaan vaan se vain siirtyy paikasta toiseen, tuottaen samalla sähköä.
Oheisessa tarinassa, hieman kuvamateriaalia
https://www.facebook.com/share/17wEK6wsAC/
Laitetaan projektista lisää tietoa kun alkaa olla valmista, pikku hiljaa alkaa jännittää.
Yhteistyössä vahvasti mukana:
Againity AB
Venditor Oy
PV-Putkityö Oy
Apex Automation Oy
Nordic NPS Sähkö Oy