08/05/2026
Metallityö Mutanen Oy saavutti tänään 10 vuoden merkkipaalun! 🏋♂️🏋♂️
Tässä päivityksessä pureudutaan hieman historiaan mistä sitä on tähän tultu.
Kirjoituksen takana olen itse eli Jari Mutanen. Juurethan juontaa pieneen itä-suomalaiseen lypsykarjamaatilaan. Elämää tällä paikalla on ollut jo 1900 luvun alusta lähtien. Maailman melskeiden mukana on tullut vaikka minkälaista muutosta. M***a lähdetään liikkeelle 80 luvun alusta jolloin allekirjoittanut parkaisi kylmään maailmaan. No ei sillon kylmä ollu, kesällä paistoi aina aurinko 😎 Aamu ja ilta lypsyt oli vanhemmilla arkipäivää ja me mukula pyörittiin mukana kaikissa päivän toimissa. Koko ajan tehtiin jotain. Keväällä oli toukotyöt. Muistan vieläkin sen nuoren miehen innostuksen kun pääsi paskan ajoon ja muokkaus töihin. 605 valmetilla ajo oli parasta mitä maa päällään voi antaa! Muistan hyvin miten hyvältä tuntui kun näki ensi oraat ja kun pellot rupesi vihertämään. Heinän teot, syksyn puinnit, viljan kuivaus halko lämmitteisellä kuivurilla. Olivat vain hommia jotka piti tehdä. Jotain bensa rahaa mopoon ja pelto-autoon suatto tuurillaan saahakkin 😁 Sitten oltiinkin ysärin puolessa välissä ja isä Jouko Mutanen päätti lähteä suuntaamaan metalli hommiin. Teki uuden "keltaisen" hallin. Sinne hankki sorvia, hitsauskonetta, optisen polttoleikkauskoneen. Näitä koneita tietysti käytiin huutokaupoista huutamassa. Yksi reissu jäi mieleen. Kohteessa oli pylväsporakone pääkohde. Matkaan lähdettiin naapurin Pajarisen Paavon Subaru Legasilla. Sinne ajettiin, liekkö menny risteykset sekaisin kun huomattiin että on ajettu harhaan. No Paavo lähti pakittamaan ja huomattiin että sehän vaihtaa pakillakin isompaa. Paavo paino kaasua kun oli pitkä suora. Isä sanoi vaan paljon vauhtia. Jossain 100km vaiheilla rupes subaru heittelehtimään! Sitten kun viimein oli vauhti pysähtynyt ja todettiin että vielä ollaan kaikki hengissä ja autokin on tiellä tosin poikittain. Että ei ajeta kuin eteenpäin yli 80km/h 😁😁 Ei tainu sieltä huutokaupasta tulla kun hss poranteriä. No minä kävin Outokummussa 90-luvun lopulla ammattikoulun ja valmistuin koneistajaksi. Sieltä pääsin suoraan Okun Koneistuspalvelulle töihin. Jossa olin sitten vuoteen 2016 huhtikuun loppuun. 2000 luvun alku oli cnc-tekniikan suurta kehityksen aikaa ja oli hienoa olla tuolloi okulla töissä. Sinne investoitiin alan uusinta tekniikkaa. Cam ohjelmistot kehittyi paljon. Pääsin aitiopaikalta näkemään ja kokokemaan tämän kehityksen. Näistä kokemuksista olen ikuisesti okulle kiitollinen 👍👍 No sitten vaikka hitsaillut olin paljonkin ilta hommina isä-ukon pajalla. Kävin levytekniikan ammattitutkinnon jälleen Outokummussa. Tästä sain paperit keväällä 2016. Tällöin pidin virkavapaata okulta. Tämä oli minulle opettavainen puoli vuotta. Halusin oppia kunnolla eri hitsaustekniikat sekä cnc-särmärin käytön. Näistä sitten olin varma että kyllä minä tämän kone ja tekniikan riittävän hyvin hallitsen ja niksit tiedän. Ja perustin Metallityö Mutanen Oy:n 8.5.2016.
Pienistä hommista kasvanut aika isojakin hommia. Isojakin hommia jäänyt pois. On tehty uusia tuotteita, kehitetty vanhoja. On tehty asiakkaille milloin mitäkin. Välillä ei asiakaskaan oikeen tiedä mitä tarvitsee m***a joku laite pitäs tehä. Ollaan saatu sellainenkin ongelma ratkaistua. Teitä asiakkaitakin on pienistä maatiloista isoihin monikansallisiin yrityksiin ja sieltä on vain Metallityö Mutasen näköstä työtä löytynyt joka ollaan pystytty tekemään. Kaikkia mualiman töitä ei ole tarkoitus haapaojantiellä tehdä vaan niitä meidän näkösiä töitä 👷
Silleen on hommat hyvällä mallilla että mitään ei enää pakitella ja minä aijon jatkaa yrittäjä elämää. Ainakin eläkkeelle ja siitä eteenpäin harrasteena.👷 Eli 20 ja 30 vuotis päivitykset on tulossa 😂😂 Koettakaa kestää.
Ja hei 🫵 FinnMateria 2026 meillä on messupaikka varattu 🏋♂️ Siellä on esillä meidän MTM ball/rod mill. Valmistamme messuille demo laitteen jossa pääsee tutustumaan tähän laboratorio kokoluokan maamineraalien jauhamislaitteeseen. Esillä myös pari muutakin kaivos alalle suunnattua apu-työ kalua. Ollaan näistä tarkemmin kuulolla tuonnempana 👍
Ja lopuksi iso kiitos kaikille teille asiakkaille! On ollut ilo olla kaikkien kanssa tekemisissä. Hienoa työtä niin monessa paikkaa ❤️❤️
Ja iso kiitos meidän kaikille nykyisille ja entisille työntekijöille❤️❤️ Laskutus porukalle ❤️ Tavaran toimittajille ❤️ Isälle Joukolle, eläkeläinen käy joka päivä jonkun homman tekemässä ❤️, veljelle Tonille ps Toni hoitaa kaikki mihin en mie kerkee 🫣, Äidille Hannelelle taukotupa on viikonloppuna aina siivottu ja haalarit pesty ❤️ Vaimolle Susannalle pikkusen aina päivät venyy ❤️❤️ Ja lapsille Alli ja Teuvo nää on hallilla aina mukana millon mitäkin sorvailemassa tai jyrsimässä ja onhan sitä kaikenlaista pikku hommaa ❤️❤️
Ja tuohon 605 valmetilla ajoon. Tunnen vieläkin sen teini Jarin innostuksen kun pääsee ratkaisemaan jonkin teknisen ongelman. Tai kun saa sorville/jyrsimelle nikkaroida jotain varaosaa jossa on teknistä haastetta. Ne työt kehittää. Niitä mietin autolla ajellessa ja nukkumaan mennessä 😂😂 ei voi lopettaa ennen kuin toimii. Jotain hulluutta lie 😂
Ei sitä kukaan yksinään tällästä pyöritä. Vaan yhdessä ja porukalla 👍🏋♂️🏋♂️
No tämmöstä ens viikolla hommat jatkuu👍👍