25/04/2026
סביל אבו נבוט - ההמשך, או: החיפוש אחר דלת הקסמים...
בד"כ אני לא משתפת באמצע המחקר אלא רק את המסקנות. הפעם החלטתי לשאול את חכמת ההמונים, מתוך ידיעה שבקהל שלי יושבים אי אלו אדריכלים/ות, משמרים/ות ומביני/ות דבר. כמו כן אל תשאלו אותי למה אני עושה את זה (התשובה היא: לא יודעת. זה דיבוק).
ובכן מעשה שהיה כך היה.
לפני כשבועיים כתב לי האדריכל והחוקר אור אלכסנדרוביץ, ושלח לי תמונה משנות ה-60 שנתקל בה בארכיון, של שער ברזל ביפו העתיקה. השער, כך כתב, מזכיר את השרטוט של גרשטל משיפוץ הסביל בשנות ה-40, אולי גם זה שלו? אור לא ידע להגיד לי מה המיקום בדיוק, מן הסתם האזור השתנה מאוד מאז שהתמונה צולמה, מבנים רבים נעלמו או שופצו באופן שמקשה על הזיהוי.
ובכן, בשלב הראשון עשיתי משהו שאני טובה בו: תחקיר ויזואלי.
עברתי על חומרים ויזואליים של יפו מאותה תקופה, ומצאתי את מיקום השער בגן המדרון, בגלויה סרוקה (ברזו' נמוכה לצערי) של יפו העתיקה.
עכשיו. באופן עקרוני, הסיפור של סביל אבו נביט נסגר מבחינתי כבר לפני שנתיים, כשהבנתי שגרשטל עשה שם שימור עבור עיריית יפו הערבית בתחילת שנות ה-40, ויצר שערי ברזל וסורגים, שדלת אחת נעלמה ושניה שוחזרה. העברתי את החומרים שיש לי לצוות השימור של הסביל ובכך הסתיים העניין.
לא היה כאן משהו לחפש, הכל היה ברור.
אבל כשקיבלתי מאור תמונה בעיצומה של אחת מני אלו אזעקות, ידעתי מיד שהדלת בתמונה היא של גרשטל. איך אני כ"כ בטוחה? - לא יודעת, אולי אני טועה, אבל אני בטוחה. שמתי את זה בצד, כי אין לי מושג למה יש דלת של גרשטל במבנה כזה, אבל אחרי כמה ימים נפל לי האסימון- זו לא דלת שדומה לדלת מהסביל, זו הדלת שנעלמה מהסביל. זו פשוט אותה דלת.
איך אני יודעת ? - אני יודעת וזהו (יש לי גם כמה נימוקים הגיוניים וזה יהיה ארוך).
בשלב הזה התחלתי להשתגע. אני חייבת למצוא שער ברזל שנראה לאחרונה ב1961... מה, לא כולם רוצים את זה?
התחלתי לחפור במסמכים, תיקי תיעוד, מסמוך לפי גוש חלקה וכל מה שהגיוני לעשות, פרוטוקולים של גנזך המדינה בדבר "השטח הגדול" (כך קראו ליפו העתיקה בשנות ה-50), עיתונות, ואף שאלתי את הרוחות בואדי סאליב (תמיד מקור טוב לאינפורמציה שאין באף מקום אחר, אבל מסתבר שאת יפו הן לא מכירות),
וזו התיאוריה שלי- : מתישהו בין 1949-1951 עיריית יפו עשתה סבב של איטום מבנים מסוכנים ביפו, תוך ליקוט אלמנטים שנראו לה בעלי חשיבות והגדרתם כ"עתיקות". בסבב הזה כנראה נאטם סביל אבו נבוט והשער הגדול של גרשטל שאגב- מכיל מוטיב מוסלמי וגיאומטריה מקודשת, והיה צבוע בצבע כחול מסוים, נעקר ונלקח. השער הקטן שגם הוא תכנן, נאטם חלקית באמצעות לוח פח.
ועכשיו אני מנסה להבין,
איך ולמה הגיע השער הגדול לגומחת חירבה בשטח הגדול? לא יודעת, אני חופרת וחופרת ולא מוצאת תיעוד של פעולה כזו, אבל אני מאמינה שזה קרה.
בנוסף, יש לי יסוד להאמין שזה קרה ב 1979, כשהשער נעקר כדי לאטום את הגומחה שהוכרזה כמסוכנת.
בכל מקרה אין מה לחפש את השער במקום הזה כיום, כי בתיק תיעוד של אדריכל אייל זיו מ-2005 כבר לא היה שם שער, המקום נראה כשהוא אטום. בתמונות אלה רואים גם את התאמת המפתח המקורי עם בלוקים כדי להכניס את השער (כלומר, ברור שהשער לא התאים למקום ולא נוצר עבורו, אלא המקום הותאם אליו).
עכשיו השאלה, היכן השער הזה? - ואין לי מושג, וכאן אתם נכנסים למשקוף:
אולי הועבר למוזיאון יפו, אולי לתיאטרון, אולי לחמאם, ואולי הוא באחד הבתים, ואולי אורי גלר, שהקים לעצמו מוזיאון בקרבת מקום, התיך אותו ל1000 כפיות קטנות? - ובכן, עם כל אהבתי לגרשטל אין לי חיים שלמים לחפש וכיום אני גם פחות מחוברת לאיזור יפו (עיר הולדתי, אגב), אז לא כ"כ יודעת איך להמשיך.
*
מכירים משוגעים ליפו שיודעים הכל על יפו? (יש משוגעים שיודעים הכל על חיפה, אז למה שלא יהיו ביפו?), יש לכם קשרים במנהלת יפו העתיקה? מכירים את אדריכל אייל זיו ויכולים לתייג אותו? או לחילופין יודעים איך להסיר דיבוק?
כל עזרה תתקבל בברכה.
אגב - למתעניינים - הבית העותמני בגן המדרון (החלק התחתון של גן הפסגה) פוצץ במבצע עוגן (1936) ע"י טובי הבריטים, כחלק מהרעיון שלהם לעשות כאן בלגן אימים, לברוח ולהשאיר אותנו עם ההשלכות. אח"כ, ממש כמו בואדי סאליב, עולים חדשים פלשו לבתים הרוסים ביפו, שהתחילו לקרוס עליהם. מדינת ישראל הרסה חלק מהשטח הגדול כדי למנוע אסון, ואז עוד חלק לצורך חפירות ארכיאולוגיות והקמת פארק בילויים. אפשר להגיד שסיפור של שער ברזל אחד מכיל בתוכו היסטוריה שלמה וכואבת - אבל לא ניכנס לזה פה. רק בשביל ההקשר.
עזרו לי לאתר את עקבותיו של השער! או שאשתגע. תודה 💕
[ותודה רבה לאור אלכסנדרוביץ שמצא את התמונה! ושלח לי ומנסה לסייע בפיצוח]