06/01/2026
היטלי השבחה במערכות דונם סולארי בחלקה א'
עכשיו כבר אפשר לספר:
בחודשים האחרונים פעלנו במרץ כדי להסיר חסם רגולטורי משמעותי בסגמנט החדש של מערכות דונם סולארי בחלקה א’.
עם הפקת היתרי הבנייה הראשונים למערכות הללו, החלו להגיע גם דרישות מצד ועדות התכנון לתשלום היטלי השבחה בהיקפים של מאות אלפי שקלים לפרויקט - דרישות שהיו עלולות לטרפד את הכדאיות הכלכלית ולבלום בפועל את מימוש האפשרות להקמת מערכות דונם סולארי בחלקה א'.
לאחר שניהלנו מאבק עיקש אשר נמשך כחצי שנה, פורסמה אתמול חוות דעת משפטית מטעם מנהל התכנון, הקובעת באופן חד וברור כי אין לגבות היטל השבחה עבור מערכות דונם סולארי בחלקה א’.
חוות הדעת גובשה בעקבות עבודה מאומצת שלנו שכללה חוות דעת משפטית מקיפה ופעילות אינטנסיבית מול גורמי רגולציה וממשל ובראשם שר האנרגיה אלי כהן.
העמדה שהצגנו זכתה לתמיכת השר ואומצה במלואה על ידי מנהל התכנון, לאחר שאושרה גם על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרדי הממשלה הרלוונטיים.
זהו צעד חשוב להסרת אי ודאות רגולטורית, ולפתיחת הדרך למימוש הפוטנציאל המשמעותי של סגמנט הדונם סולארי לטובת המושבים, היזמים ועמידת ישראל ביעדי האנרגיה המתחדשת.
תודה גדולה לשותפינו ב@נופר אנרגיה Nofar Energy I, שלקחו יחד איתנו חלק במאבק החשוב הזה, במקצועיות, בהתמדה ובשותפות אמיתית.
נמשיך להוביל ולפרוץ דרך בכדי לאפשר פרויקטי אנרגיה מתחדשת בקרקעות חקלאיות, וחלקות א' במושבים תוך תרומה לעמידה של מדינת ישראל בייעדי ייצור אנרגיה מתחדשת ☀⚡🌾
קישור לכתבה המלאה: