Greater Terengganu Development

Greater Terengganu Development Perbincangan Ilmiah Pembangunan Infrastruktur Dan Ekonomi Negeri Terengganu

Hujung minggu ini akan berlangsung RXZ Gathering 8.0 di Litar Permotoran Terengganu. Tapi tahukah kita sejarah menarik d...
31/07/2026

Hujung minggu ini akan berlangsung RXZ Gathering 8.0 di Litar Permotoran Terengganu. Tapi tahukah kita sejarah menarik di sebalik pembinaannya?

Litar ini merupakan yang pertama di Malaysia dibina khusus untuk menangani isu gejala lumba haram. Kemuncak masalah ini berlaku sekitar tahun 2012 hingga 2014, terutamanya di Jalan Durian Burung dan Jalan Lapangan Terbang.

Pelbagai insiden timbul ketika itu, termasuk kes melarikan diri daripada pihak berkuasa, bersembunyi di surau, serta peningkatan kes kecurian motosikal di Terengganu.

Bagi mengatasi isu berkenaan, cadangan membina litar di Gong Badak telah diusulkan. Walaupun menerima bantahan dari pihak tertentu atas alasan membazir dan merosakkan generasi muda, pembinaannya tetap diteruskan pada Disember 2015.

Akhirnya pada tahun 2017, Litar Permotoran Terengganu siap sepenuhnya dengan kos RM12.7 juta.

Kompleks seluas 2.4 hektar ini mempunyai litar cub prix sepanjang 1.35km dan Sprint Test sejauh 0.95km.

Ia juga mampu menampung 1,500 penonton di tempat duduk dan 25,000 lagi di kawasan perkarangan.

Selepas dibuka, kadar aktiviti lumba haram di sekitar Kuala Terengganu turun sehingga 90 peratus.

Litar ini juga menjadi lokasi perhimpunan RXZ Gathering buat julung kalinya pada tahun 2017.

Semoga fasiliti ini terus membawa faedah dan kemajuan kepada negeri serta rakyat Terengganu.

📷 Teganukita, TRDI dan Pelbagai

Nak bandingkan pelaburan zaman dulu dan sekarang? Ok bolehKita guna suku pertama 2018 sebab itu adalah saat terakhir seb...
23/07/2026

Nak bandingkan pelaburan zaman dulu dan sekarang? Ok boleh

Kita guna suku pertama 2018 sebab itu adalah saat terakhir sebelum kerajaan negeri bertukar pada Mei 2018

Pada 3 bulan pertama tahun tersebut, jumlah pelaburan diluluskan bagi negeri Terengganu adalah RM4.163 bilion (Rujuk komen bagi lampiran dokumen asal MITI)

Majoriti pelaburan itu adalah di Kemaman

Ini menjadikan Terengganu berada di tempat teratas mengatasi negeri-negeri seperti Pahang dan Selangor.

Sebagai perbandingan bagi suku pertama 2026, jumlah pelaburan diluluskan bagi negeri Terengganu adalah RM399.8 juta

Ini menjadikan Terengganu berada di tempat ke 12

Pesan admin kepada pentaksub politik yang tidak boleh terima kenyataan kelemahan kerajaan negeri hari ini:

Jangan tanya soalan jika anda tidak berani menerima jawapan

2 hari lepas, MB Terengganu YAB Dr. Ahmad Samsuri telah umumkan pelaburan RM400 juta  untuk negeri kita. Ia menjadi beri...
22/07/2026

2 hari lepas, MB Terengganu YAB Dr. Ahmad Samsuri telah umumkan pelaburan RM400 juta untuk negeri kita.

Ia menjadi berita besar, melambangkan keyakinan kepada kerajaan negeri yang beramanah dan pintar

Namun jika kita semak data sebenar, jumlah pelaburan itu adalah antara yang terendah di Malaysia

Hanya lebih baik sedikit daripada Kelantan dan Perlis

Ia juga hampir 4 kali lebih rendah daripada Pahang - sebuah negeri yang sebelum ini sentiasa bersaing sengit dengan kita

Apa sudah jadi? 💔

Hari ini Kerajaan Terengganu telah mengumumkan pemilihan logo rasmi Tahun Melawat Terengganu 2027. Logo ini melengkapkan...
09/07/2026

Hari ini Kerajaan Terengganu telah mengumumkan pemilihan logo rasmi Tahun Melawat Terengganu 2027.

Logo ini melengkapkan revolusi 30 tahun pelancongan Terengganu

Ramai yang memuji logo terbaru ini dan menganggapnya sangat kreatif. Jauh lebih cantik daripada logo sebelumnya

Ini kerana logo terbaru ini diisi kepelbagaian warna warni seperti kalam cat Luna

Dijangkakan jutaan pelancong akan melawat Terengganu tahun hadapan kerana pesona logo ini.

Ia akan memberi harapan baru selepas beberapa tahun industri pelancongan negeri mengalami kemurungan

Salam Dr Azman Ibrahim. Nak tanya kenapa YB kuat dooh spin?Selama ini admin tak pernah persoal kenapa CEO rangkaian hosp...
07/07/2026

Salam Dr Azman Ibrahim. Nak tanya kenapa YB kuat dooh spin?

Selama ini admin tak pernah persoal kenapa CEO rangkaian hospital kerajaan negeri tiada kelulusan doktor perubatan

Yang admin tanya adalah

1. Kenapa CEO diberi kepada seorang lantikan politik yang hampir zero knowledge dalam bidang pengurusan kesihatan?

2. Kenapa tiada temuduga terbuka bagi jawatan ini sebaliknya terus diberi kepada lantikan politik kontroversi dengan gaji sekitar RM30 ribu

3. Kenapa calon-calon dalaman yang lebih berpengalaman dan lebih berkelayakan diketepikan

4. Kenapa lantikan politik ini diberi jawatan Ketua Jabatan Operasi (HO) sedangkan dia tidak memenuhi syarat minimum 10 tahun pengalaman dalam industri

5. Kenapa anak-anak Terengganu yang jauh lebih layak diketepikan bagi memberi jawatan kepada seorang lantikan politik kelahiran Kuala Lumpur?

Cuba jawab dengan jujur YB. Jangan spin isu tiada kaitan. Isu Selat Hormuz pun dah membuktikan YB lemah akal. Takkan isu ni pun YB nak memalukan diri sendiri

Salam Dr Azman Ibrahim. Janganlah sebar fakta salah kalau nak bekap member punNurul Islam tu bukan COO di KMI. Beliau se...
06/07/2026

Salam Dr Azman Ibrahim. Janganlah sebar fakta salah kalau nak bekap member pun

Nurul Islam tu bukan COO di KMI. Beliau sebelum ini hanyalah Ketua Jabatan Operasi (Head of Operation / HO). Jauh beza antara COO dan HO.

Beliau juga cuma jadi HO selama beberapa bulan sejak akhir tahun lepas. Dapat jawatan tu pun selepas ketepikan ramai calon dalaman yang jauh lebih berkelayakan

Walhal jawatan HO wajib memiliki 10 tahun pengalaman dalam bidang pengurusan kesihatan. Dia tak ada pun pengalaman itu

YB takkan tak reti beza? Oh lupa isu minyak Selat Hormuz pun YB tak faham apatah lagi istilah jawatan korporat

Yang kedua, memang betul YB Wan Hakim (UMNO) adalah salah seorang Lembaga Pengarah KMI dahulu. Tapi beliau adalah antara pengasas / pemegang saham KMI.

Usaha beliau dan rakan-rakan korporatnya yang menyebabkan KMI dapat berkembang sebagai antara rangkaian hospital terbesar Pantai Timur

Sebagai pemegang saham, adalah hak beliau untuk menjadi Lembaga Pengarah.

Beliau tidak berada di situ atas kapasiti politik sepertimana YB dan kawan-kawan. Beliau berada di situ atas merit

Bukannya beliau buka klinik gigi. Kemudian tak laku tapi menang jadi YB dan dapat ghanimah jawatan Lembaga Pengarah.

Kadang-kadang tertanya juga. YB dah hampir 8 tahun jadi Lembaga Pengarah KMI atas kapasiti politik. Selama 8 tahun, dah berapa puluh ribu kalau tidak ratus ribu elaun yang YB dah claim

Takkan benda macam ni pun YB tak tahu sampai buat karangan separa menipu?

Hinanya maruah. Bila terpaksa mempertahankan lantikan politik kelas atasan dengan fitnah dan penipuan Banyak sangat fitn...
06/07/2026

Hinanya maruah. Bila terpaksa mempertahankan lantikan politik kelas atasan dengan fitnah dan penipuan

Banyak sangat fitnah ditabur. Kononnya dahulu syarikat-syarikat kerajaan negeri rugi. Sekarang untung

Sedangkan hakikatnya tidak begitu. Dulu ada untung ada rugi. Sekarang pun ada GLC yang untung dan ada yang rugi

Bezanya tahun 2023 mencatatkan rekod. Lebih banyak syarikat yang rugi daripada untung

Begitu juga dengan isu rasuah dan salah guna kuasa. Sepanjang hampir 70 tahun merdeka, Terengganu telah mempunyai ramai YB baik daripada UMNO, PAS, Bersatu, MCA, PKR, Parti Negara dan Bebas

Tapi hanya seorang sahaja yang pernah didakwa atas kesalahan salahguna kuasa. Iaitu YB Hanafiah daripada PAS

Sebab itu berhati-hatilah berpolitik

Hok atas sedap makan berpuluh ribu. Hok bawah hidup dengan menipu

Salam Dr Azman Ibrahim. Moleknya faham isu dulu sebelum sibuk nok mengarangRakyat bukannya bising kenapa doktor perubata...
05/07/2026

Salam Dr Azman Ibrahim. Moleknya faham isu dulu sebelum sibuk nok mengarang

Rakyat bukannya bising kenapa doktor perubatan dok dilantik menjadi CEO hospital kerajaan negeri

Rakyat persoal sebab apa lantik seorang lantikan politik yang mempunyai hampir zero knowledge dan pengalaman dalam pengurusan kesihatan untuk jadi CEO bergaji hampir RM30 ribu

Apa kejayaannya? Apa track record beliau dalam bidang ini?

Apa keistimewaan beliau berbanding calon-calon pengurusan KMI sedia ada yang dah berpengalaman puluhan tahun dalam operasi hospital?

Selain istimewanya sebagai orang yang berjawatan tinggi dalam parti YB

YB jadi BOD elaun beribu dalam KMI kami tak pertikai pun sebab YB adalah Exco. Walaupun YB tiada pengalaman pengurusan kesihatan yang cukup tapi YB hanya pembuat dasar bukan terlibat dalam day to day operation.

Sebab itulah jangan sibuk mengarang kalau dok tahu. Isu Selat Hormuz yang memalukan patut jadi pengajaran supaya YB dok lagi napok dok cerdik macam ketika itu

Perit. Tapi inilah realitiTahun 2017, prestasi ekonomi Terengganu adalah yang ke 6 terbaik di Malaysia. Dengan kenaikan ...
05/07/2026

Perit. Tapi inilah realiti

Tahun 2017, prestasi ekonomi Terengganu adalah yang ke 6 terbaik di Malaysia. Dengan kenaikan 5.9%

Ketika itu kita hanya satu tangga di bawah negeri Johor

Kini pada 2025, prestasi ekonomi kita terjun ke tempat tercorot

Sementara Johor p**a meningkat ke kedudukan tertinggi di Malaysia walaupun mempunyai 4 MB dalam tempoh 8 tahun (2 PH 2 BN)

Ini membuktikan gelaran Dr, Ts, Ir bukanlah jaminan kebijaksanaan pentadbiran. Sebaliknya ia ditentukan pengalaman, kebijaksanaan urus tadbir dan kurangnya lantikan politik tidak berguna dalam kerajaan

Kenapa rakyat Terengganu marah apabila seorang lantikan politik diberi jawatan CEO KMI Healthcare dengan gaji sekitar RM...
04/07/2026

Kenapa rakyat Terengganu marah apabila seorang lantikan politik diberi jawatan CEO KMI Healthcare dengan gaji sekitar RM30k sebulan?

Kritikan rakyat Terengganu adalah menjurus kepada isu 'kabel' dan ketiadaan pengalaman minimum 10 tahun dalam pengurusan kesihatan.

Pentaksub politik p**a mempertahankan pelantikan ini dan berhujah bahawa beliau ada triple title (Ir dsb) dan PHD. Maka menolak pelantikan beliau dianggap sebagai "diskriminasi politik" terhadap golongan professional.

Namun, benarkah hujah pentaksub politik itu berasas? Jika kita rungkai isu ini dari sudut Tata Urus Korporat (Corporate Governance) dan Keperluan Operasi Kesihatan (Healthcare Operations), hujah itu sebenarnya rapuh.

Ini adalah sebabnya:

1. Ketidakpadanan Bidang Kepakaran (Sector Specific Mismatch)

Mempunyai gelaran Ir, Ts dan PHD dalam bidang sustainable production and consumption adalah bagus - tetapi dalam sektor kilang dan kejuruteraan

Hospital swasta bukan sebuah loji tenaga ataupun kilang penapis minyak.

Mengemudi rangkaian hospital memerlukan kefahaman mendalam menerusi pengalaman bertahun tentang Clinical Governance ( Tata Urus Klinikal), keselamatan pesakit (Patient Safety), etika perubatan, serta pematuhan undang2 kerja di bawah Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1998 (Akta 586).

Kelayakan kejuruteraan industri tidak menjamin keupayaan menguruskan ekosistem perubatan yang bernyawa dan dikawalselia oleh undang-undang yang ketat.

2. Sifar pendedahan Operasi Hospital (Zero Healthcare Exposure)

Seorang CEO sektor kesihatan tidak boleh dipandu hanya dengan teori pengurusan am tetapi wajib cukup berpengalaman. Jawatan ini menuntut pendedahan langsung (industry exposure) yang matang:

Bagaimana mahu mengawal revenue cycle management perubatan yang kompleks?

Bagaimana mahu mengendalikan rundingan komersial dengan TPA dan syarikat insurans yang tuntutannya berbeza bagi setiap syarikat?

Bagaimana mahu menguruskan pematuhan akreditasi hospital (seperti MSQH)?

Tanpa pengalaman dan pendedahan di lapangan, keputusan strategik yang dibuat berisiko tinggi menjejaskan kelangsungan operasi klinikal.

3. Isu kredibiliti di mata " Clinical Stakeholders"

Nadi utama reputasi dan pendapatan sesuatu hospital swasta terletak pada para Doktor Pakar (Consultants/Specialist). Apabila seorang CEO yg tidak berpengalaman dibawa masuk, kebolehan untuk memahami dinamika operasi doktor pakar sudah tentunya akan merencatkan keupayaan komunikasi dan pembuatan keputusan melibatkan pelbagai cabang perubatan sekaligus berisiko menjejaskan kepercayaan (trust) para konsultan perubatan terhadap hala tuju organisasi.

KMI Healthcare bukanlah sebuah organisasi yg sedang gagal atau memerlukan penstrukturan semula secara radikal drpd orang luar. Kalau ada pun, sudah tentunya bukan dari jurutera pembuatan atau kelestarian.

Rakyat Terengganu mengkritik pelantikan ini kerana kami memahami tuntutan meritokrasi industri.

Jika kita tidak akan melantik seorang peguam mengetuai projek pembinaan, mengapa tiba-tiba kita mahu menghalalkan seorang jurutera pembuatan yang tidak ada pengalaman langsung dilantik menerajui sebuah rangkaian hospital swasta?

Gelaran kertas (Paper Qualifications) tidak boleh menukar ganti pengalaman operasi di lapangan (operational track record). KMI Healthcare berhak dipimpin oleh seorang pakar industri kesihatan yang tulen, bukan setakat lantikan politik dengan pangkat akademik tetapi tidak terbukti dalam industri

Address

Jalan Sultan Zainal Abidin
Kuala
20000

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Greater Terengganu Development posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Shortcuts

Share