Duurzaam Vlechtwerk - Jetske Thielen

Duurzaam Vlechtwerk - Jetske Thielen Verbinden-Verbeteren-Verblijden; Organisaties laten ontdekken wat hun duurzaamheids-DNA is en teamgenoten hun rol laten pakken vanuit intrinsieke motivatie

Wat zou jij willen vragen, maar doe je nog te weinig?Als dagvoorzitter is een goede vraag soms krachtiger dan een hele p...
28/04/2026

Wat zou jij willen vragen, maar doe je nog te weinig?

Als dagvoorzitter is een goede vraag soms krachtiger dan een hele presentatie. Natuurlijk bereid ik dat voor, maar soms is nieuwsgierigheid ‘on the spot’ het leukste. Dus hierbij een lijstje die ik mijn Notion bijhoud. Maar eerlijk gezegd gebruik ik ze ook weleens gewoon thuis.

Dit zijn mijn favorieten tot nu toe:

•Met welk natuurfenomeen zou jij jezelf vergelijken?
•Welk advies geef jij vaak aan anderen, maar vind je lastig om zelf op te volgen?
•Waarover ben je dit jaar van mening veranderd?
•Welke hobbel heb jij overwonnen?
•Welk project of hobby is totaal buiten je comfortzone?
•Welke eigenschap heb je geaccepteerd?
•Wat vond je als kind leuk en nu nog steeds?
•Wie inspireert jou?
•Waar twijfel je over?
•Welk geluid maakt je direct blij?
•Waar ben jij mee geholpen? Of wat heb jij nog nodig?
•Waardoor ben je het werk gaan doen, wat je nu doet? (Dus niet waarom)
•Als je een werkdag kon ruilen met iemand, wie?
•Wat is het grappigste dat je op je werk hebt meegemaakt?
•Waar voelde jij je het laatst thuis, terwijl dan niet jouw huis was?
•Welke verandering zie je om je heen die je stiekem hoopvol maakt?
•Wat heb jij nodig van anderen om echt goed samen te werken?
•Welk idee vond iedereen eerst raar, maar bleek achteraf briljant?

Mijn favoriete op dit moment? ‘Welke geur brengt meteen herinneringen los’ Die zorgt altijd voor mooie verhalen.

Welke vraag is nog meer mooi en zou je wel eens iemand willen stellen?

Ik laat me graag inspireren!

12/04/2026

Hoe vaak luister je echt… zonder alvast een antwoord te bedenken?

🎙️ De nieuwe aflevering van Duurzaam Hoe Dan?! staat live!

In deze aflevering ga ik in gesprek met praktisch filosoof, schrijver en theatermaker Elke Wiss.
Over zelfonderzoek. Over denkpatronen.
En over hoe we onszelf soms behoorlijk in de weg zitten… zonder dat we het doorhebben.

Dit naar aanleiding van haar nieuwe boek ‘ even tussen mij en mij’ - short list van management boek van het jaar 2026!

Want we hebben allemaal onze gespreksreflexen.
Snel reageren. Invullen. Oplossen.
Terwijl de echte kunst misschien wel zit in… even niets doen. Luisteren. En een goede vraag stellen.

We hebben het over:
• het verschil tussen reflectie, evaluatie en zelfonderzoek
• waarom ongemak juist een ingang kan zijn voor groei
• hoe gesprekspatronen ons beperken (en hoe je ze doorbreekt)
• en waarom je niet overal meteen een mening over hoeft te hebben (en dit is een hele waardevolle!)

Een gesprek dat je niet alleen laat nadenken,
maar je ook anders laat luisteren naar de mensen om je heen.

En ergens in ons gesprek draaiden de rollen om.
En werd ik zelf even de geïnterviewde… (slik)

🎧 #41 “ Bevlogen transitiemaker? Leg jezelf eens onder de loep" staat nu live-> link in bio

Ik ben benieuwd:
wanneer merkte jij voor het laatst dat jouw gesprekspartner niet écht aan het luisteren was?

08/04/2026

Wat geb***t er als je jezelf écht onder de loep neemt?

🎙️ Binnenkort in de podcast Duurzaam HoeDan?!: een gesprek met praktisch filosoof, schrijver en theatermaker Elke Wiss

Over denken. Over twijfelen.
En over hoe vaak we eigenlijk vooral… reageren in plaats van echt luisteren.

Want hoe vaak geb***t het niet dat iemand iets deelt
en we meteen klaarstaan met ons eigen verhaal?

Elke laat zien hoe je dat patroon kunt doorbreken.
Hoe je ruimte maakt voor échte aandacht.
En hoe zelfonderzoek je helpt om los te komen van vastgeroeste denkpatronen.

Niet zwaar.
Maar juist lenig. Speels. En verrassend verhelderend.

We hebben het over gesprekspatronen, ongemak, aannames en het durven vertragen in een wereld die vaak snel wil oordelen.

En tijdens het gesprek draaiden de rollen om.
En werd ik zelf even degene die vragen mocht beantwoorden.

Een aflevering die je aan het denken zet.
En misschien nog wel belangrijker: die je anders laat luisteren.

🎧 Binnenkort te beluisteren in de podcast Duurzaam Hoe Dan?!

17/03/2026

We blijven bouwen. Terwijl duizenden gebouwen leeg staan.

Wat als het meest duurzame gebouw… het gebouw is dat we níet bouwen?

Dat is een gedachte waar rijksbouwmeester Francesco Veenstra ons in aflevering 40 van de podcast Duurzaam Hoe Dan?! stevig mee uitdaagt.

Volgens Francesco moeten we anders leren kijken.
Niet alleen naar de impact van bouwen, maar vooral naar hoe we gebouwen gebruiken, delen en waarderen.

In deze aflevering praten we onder andere over:

• hoe het begrip duurzaamheid in de bouw veranderde sinds de jaren 90
• waarom we de natuur centraal moeten zetten in onze ruimtelijke ordening
• wat we kunnen leren van het middeleeuwse Bologna
• waarom schoonheid gebouwen langer laat bestaan
• en hoe je hoop én scherpte houdt in een samenleving die vaak niet verder denkt dan 2030

Een gesprek over bouwen, systeemdenken en de lange termijn.
Over anders durven kijken naar wat er al staat.

🎧 Aflevering 40 van Duurzaam Hoe Dan?! “We moeten anders gaan denken. Leniger en met meer verbeeldingskracht” is nu live.

Te beluisteren via jouw favoriete podcast kanaal of:
https://www.jetskethielen.nl/we-moeten-anders-gaan-denken/

En ik ben benieuwd:
Moeten we minder bouwen… of vooral slimmer gebruiken wat er al staat?

ESG: geen vinkjes, maar visieCSRD, ESG… grote woorden, grote verwachtingen. En misschien denk je als woningcorporatie: D...
12/03/2026

ESG: geen vinkjes, maar visie

CSRD, ESG… grote woorden, grote verwachtingen. En misschien denk je als woningcorporatie: Dat komt later wel.
Klopt. Nog niet verplicht. Maar wel al relevant.

Want eerlijk is eerlijk: jullie zijn vaak allang bezig met wat onder ESG valt. Sociale impact. Duurzaam bouwen. Samenwerken in de keten. Alleen heet het nu anders.

Ik zie ESG vooral als een kans om koers te bepalen, in plaats van vinkjes af te werken. Om de taal te vinden tussen beleid, mensen en systemen. En… om scherp te krijgen waar je wél op wil sturen.

De afgelopen periode mocht ik daar sessies over begeleiden, en ik merk: dit leeft.
Daarom denk ik na over een nieuw aanbod rond ESG: als dialoogstarter, koersverscherper en inspiratiebron. Iets wat helpt om niet te verzanden in spreadsheets, maar te bouwen aan echte betekenis.

Zou jij hier iets aan hebben? Of ben je benieuwd naar de vorm?
Laat het me weten. Dan denk ik graag met je mee.

11/03/2026

Wat als het meest duurzame gebouw… het gebouw is dat we níet bouwen?

Dat zegt rijksbouwmeester .veenstra.
En die gedachte zet meteen alles op scherp.

Volgens Francesco moeten we anders leren kijken.
Niet alleen naar de impact van bouwen, maar vooral naar hoe we gebouwen gebruiken, delen en waarderen.

Dat vraagt om leniger denken. En meer verbeeldingskracht.

In de nieuwe aflevering van mijn podcast Duurzaam Hoe Dan?! gaan we daar dieper op in.

We praten over:

• waarom duurzaamheid in de bouw een totaal andere betekenis kreeg dan in de jaren 90
• waarom we de natuur centraal moeten zetten in onze ruimtelijke ordening
• waarom schoonheid gebouwen langer laat bestaan
• en waarom we verder moeten durven denken dan 2030

Een gesprek over bouwen, systeemdenken en de lange termijn.
Over hoop houden in een tijd die vaak kortademig denkt.

🎧 Binnenkort te beluisteren in de podcast Duurzaam Hoe Dan?!

Niemand is een binnen mens. Meer natuur, meer buiten, meer verbinding          Ik merk dat ik steeds meer verlang naar p...
26/02/2026

Niemand is een binnen mens. Meer natuur, meer buiten, meer verbinding

Ik merk dat ik steeds meer verlang naar plekken waar binnen en buiten samenkomen. Naar events die niet alleen over duurzaamheid, samenwerken of innovatie gaan, maar ook ín de natuur plaatsvinden. Of in ieder geval in samenwerking met…

Die de aarde voelbaar maken… onder je voeten, in de wind, in het gras.

Daarom wil ik in 2026 vaker meewerken aan bijeenkomsten van of met natuur- en waterorganisaties. Sessies in het groen dichtbij onze eco-systeem diensten. Of in ieder geval daarover gaan.

Ben jij betrokken bij een groene of blauwe organisatie, of ken je iemand die bezig is met een event waarbij inhoud én omgeving samen gaan?

Ik denk graag mee en kom graag in contact!

Dit is wat 4 jaar Duurzaam Hoe Dan?! mij leerde… Wat me raakte.Wat me wakker schudde.Wat me liet zien dat duurzaamheid n...
24/02/2026

Dit is wat 4 jaar Duurzaam Hoe Dan?! mij leerde…

Wat me raakte.
Wat me wakker schudde.
Wat me liet zien dat duurzaamheid niet gaat over harder of sneller, maar over eerlijker, menselijker en samen.

Mijn eigen lessen en de tips van de 41 gasten heb ik gebundeld in de nieuwe, uitgebreide editie van het Duurzaam Hoe Dan?! inspiratie magazine.
92 pagina’s vol inzichten, citaten en verhalen uit vier jaar podcastgesprekken.
Geen quick fixes. Wel reflectie, herkenning en uitnodigingen om in beweging te komen.

📥 De digitale editie download je nu gratis:
https://www.jetskethielen.nl/aanvragen-magazine-duurzaam-hoe-dan/


📗 Liever papier?
– Gratis bij een training of workshop
– Of los te bestellen voor €45

📩 Mail naar [email protected]

Hopelijk doet het voor jou wat het voor mij deed: iets openen 💚

Loslaten is ook een werkwoordDe afgelopen jaren werkte ik met veel plezier aan het programma Houtbouw Lente: een samenwe...
19/02/2026

Loslaten is ook een werkwoord

De afgelopen jaren werkte ik met veel plezier aan het programma Houtbouw Lente: een samenwerking van acht Brabantse woningcorporaties.

Een opdracht die me raakte. Omdat het over bouwen gaat, ja. Maar ook over mensen, verbinding en systeemverandering.

Nu breekt het moment van afronden aan. En eerlijk? Afhechten vind ik best moeilijk. Hoe rond je iets goed af waar je met hart en ziel aan hebt gebouwd? Hoe laat je los, zonder dat het als verlies voelt?

Tips en hoe doe jij dat? Ik hoor het graag! (Emotie met vinger wijzend naar beneden)

Misschien moet ik er een ritueel voor verzinnen. Een manier om de deur bewust dicht te trekken, en tegelijk een raam open te laten.

Want ruimte maken hoort erbij. Zodat er iets nieuws op je pad kan komen.
Wat wél blijft, is de Dag van de Houtbouw. Samen met Jurgen blijf ik dit organiseren. We kijken zelfs naar fondsenwerving om het initiatief verder te brengen.

Zodra daar meer over bekend is, hoor je het natuurlijk als eerste.
www.dagvandehoutbouw.nl

Soms zit de magie van een bijeenkomst niet in de PowerPoint of de planning, maar in het moment waarop mensen echt even u...
17/02/2026

Soms zit de magie van een bijeenkomst niet in de PowerPoint of de planning, maar in het moment waarop mensen echt even uit hun hoofd gaan.

Dat gebeurde onlangs tijdens een dankavond van een gemeente, waar de wethouder met het team vanuit de gemeente de burgerinitiatieven in het zonnetje wilde zetten en betrokken burgers wilde bedanken. Want de energietransitie geb***t niet van bovenaf, maar juist met intensieve samenwerking met de burgerinitiatieven.

In plaats van alleen een speech of een applaus, maakten we het persoonlijk én interactief met een speelse werkvorm:

Een hele tafel lag vol met dierenkaarten van huisvanverbeelding Rachel Levi

Hoe typeer jij deze samenwerking of wat gun je de groep?
Iedereen trok een dierenkaart.
Vervolgens mochten ze delen welke eigenschap van dat dier ze de groep gunden.
Of welk dier ze vonden dat bij deze gemeenschap past en waarom.

Door als gespreksleider te vragen om na de toelichting zelf het ’stokje’ door te geven, creëerden we daardoor ook een speelsere werkvorm. Dus niet het rijtje af gaan, en de gehele groep hield in de gaten dat iedereen aan de b***t zou komen.

Resultaat?

Een warme sfeer, onverwachte complimenten en rake reflecties.
Zonder dat het zwaar werd. Juist door het luchtig te houden, ontstond er ruimte voor echte verbinding.

Dank voor de samenwerking om van deze avond een waardevolle avond te maken, en zo bij te dragen aan de energietransitie van Gemeente Vught Loes Ketelaar, Koen Bussink en Rob Janssen .

Wil je ook eens een verrassende werkvorm inzetten in jouw sessie of bijeenkomst?

Ik denk graag mee over hoe je het speels, betekenisvol én passend maakt.

Adres

Willem III Laan 27
Vught
5263CA

Openingstijden

Maandag 09:00 - 14:00
Dinsdag 09:00 - 17:00
Woensdag 09:00 - 17:00
Donderdag 09:00 - 17:00
Vrijdag 09:00 - 17:00

Telefoon

+31639093623

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Duurzaam Vlechtwerk - Jetske Thielen nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Duurzaam Vlechtwerk - Jetske Thielen:

Delen