(DEZo) is opgericht als burgerinitiatief, de coöperatie is van alle leden samen en iedereen
in Zoetermeer kan meedoen. We gaan samen een bijdrage leveren aan lokale duurzame opwekking van energie. We worden zelfvoorzienend. Winst maken is niet ons doel; wij willen goedkoper en duurzame energie produceren voor eigen
gebruik. In 2013 hebben een aantal ondernemers uit Zoetermeer het plan gelanceerd t
ot het oprichten van een energieplatform en een energiecoöperatie. Op november 2013 is daartoe een bijeenkomst georganiseerd het “Energie Event” bij de plaatselijke Rabobank. Op deze avond hebben een aantal enthousiaste vrijwilligers zich verenigd in een initiatiefgroep die zich hebben bezig gehouden met de voorbereidingen tot het oprichten van een Energiecoöperatie. In augustus 2014 heeft dit geresulteerd in de oprichting van De Duurzame Energiecoöperatie Zoetermeer UA afgekort DEZo. De energiecoöperatie Zoetermeer is een organisatie zonder winstoogmerk van en voor burgers, bedrijven en instellingen die vanuit welke motieven dan ook energiebesparing en duurzame energie willen bevorderen. De coöperatie werkt actief aan een CO2 neutraal Zoetermeer in 2030. De coöperatie realiseert dit door het organiseren van activiteiten gericht op het bevorderen van het opwekken en gebruik van duurzame energie, het stimuleren van energiebesparing en het ondersteunen van inwoners die hun huis willen verduurzamen.