Kjell Ivar's verksted

  • Home
  • Kjell Ivar's verksted

Kjell Ivar's verksted Her er muligheten for å følge med hva som skjer i Kjell Ivar`s verksted. Restaurering og bygging av biler. Rep av andre deler og utstyr.

Prosjektene nå er en 1907 Renault og en 1913 Renault.

Heisann så var det endelig fredag igjen. Denne uken fikk Kubotaen prøvd seg. Jeg skulle stokke om litt i uthuseet og få ...
05/06/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen.
Denne uken fikk Kubotaen prøvd seg. Jeg skulle stokke om litt i uthuseet og få Freiabilen ut av veien. Jeg er så lei av den at den er plassert bakerst nå. Motordelene er pakket under et pledd bakerst i garasjen. For å få den motorløse Freiabilen inn igjen etter de andre var kjørt ut måtte Kubotaen trå til.
Jeg er i tenkeboksen enda om disse motorprekkene. 350.000 for nye inkludert maskinering er litt i overkant.

I mellomtiden må det skrues på annet.

Montert sammen vinsjen til Kubotaen. Justert clutch og byttet lageret i trinsen der wire kommer inn. Det herket litt. Lageret var sprukket.

Nå ble det en jobb med feilsøking på en minigraver igjen. Hydraulikk som ikke oppfører seg som den skal. Demonterte diverse ventiler og fant diverse fremmedlegemer. Det viste seg de kom fra oppsmuldret oring på demping av stikkesylinder.. Bare å vente på nye pakninger da.

Klarte å kjøpe enda et vrak denne uken. En Gehl kompaktlaster med motor som sitter fast. Har aldri skrudd kompaktlaster så det blir noe nytt. Det var litt trangere enn jeg trodde.

Men omsider fikk jeg løsnet motor og løftet ut denne. Hadde jeg hatt en spesial unbraco nøkkel så kunne jeg fått av pumpen og latt den henge igjen. Nå måtte alt ut i en klomp. Greit det også for å få spylt reint.

Så kom det heim en traktorvedklyver til som stopper når den treffe kubben. Stempelpakninger naturligvis. Demonterte og fant pakninger jeg ikke har sett før. Skålpakning som var gått i oppløsning og forsvunnet. Tror det blir et vanlig sett med stempelpakninger og nytt stempel her. Enklest det. Ser at jeg skal flytte sentralen også. Det er nok noe hjemmekonstruert. Ikke helt gjennomtenkt dette med stoppen i retur. Blir en grei vedklyver til "Beistet" Kubotaen altså.

Så tikket det inn en tegning med spørsmål om å dreie noen deler til engsel til en port. Jeg så på tegning og spurte om det var slik det var tegnet det var tenkt. Jeg ville ikke gjort det slik.

Til slutt så kom det endelg startkrans til Dieseltrucken. Har ventet på å få begynne å montere sammen igjen. Den gamle trucken begynner å ha noen lyter nå.
Jeg bytter de slanger som ikke er mulig å få tak i når motor er inne igjen. Den ene var skjøtet med slangeklemmer!!
Her kom jeg borti noe jeg faktisk ikke har vært borti før. Det så ut som JIC koblinger på slangene. Men siden det er jappse så tenkte jeg her må vi bvære OBS. Hitachi bruker vanlige JIC koblinger på servo og lekkoljeslanger. Men har vært borti Komatsu som brukte JIS. JIC koblinger med mm gjenger. Mitsubishi topper det hele med å bruke JIC koblnger med BSP gjenger. Første gang jeg er borti.
Bytter simmeringer foran og bak på motor med det samme den er ute også.
Ny tannkrans er krympet på svinghjul og starter er kommet. Neste steg blir å få den ned i trucken og montere sammen resten.

Har i tillegg plagdes i 2 dager med et meget useriøst firma i USA. Regner med de er i slekt med Trumpen. Skulle kjøpe servicemanual til kompaktlasteren. Har funet adressen til firmaet og nærmeste politistasjon. Blir vel å kontakte politistasjonen etter helgen. Det var bare noen få miles mellom dem. Så får de vel ta en prat med dette useriøse firmaet.

Ha en riktig god helg alle sammen.

Heisann så var det endelig fredag igjen.Fredagen ble fridag og tilbragt på Gyldentands Automobilmesse No6 hos Sulland Ve...
29/05/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen.
Fredagen ble fridag og tilbragt på Gyldentands Automobilmesse No6 hos Sulland Verdal. Det er Vømmøltid og mye som foregår i forbindelse med det på Verdal denne uken.

Det ble et par småjobber denne uken også. Modifisering av drev til MC. Sjekk av hjelpesnekke på noe "sært italiensk".

Hovedoppgaven var likevel å gjøre ferdig Kubotaen så den kan selges. Montert nye lykter foran og fikk endelig blinklysene som skal stå på baksjermer. Ryddet opp i det eletriske. Det lille som finnes av elektrisk. Byttet olje og justerte vekk slakken i styresnekken. Nå er den fin og tight å kjøre. Jeg laget en tilhengerkrok slik at den kan dra tilhenger.
Nye dysespisser kom også denne uken. Da ble det justering av dyser, varmkjøring av motor og ettertrekking av topp og justering av ventiler. Nye dekaler er også montert. Selvfølgelig. Litt jålete må man være.
Senterkoppen til rattet manglet. Jeg hadde en liten bit svart POM. Det ser jo så utrolig mye bedre ut med senterkopp. Skal så lite til. 5min i dreibenken.
Hva kunne vært artig å hatt på en slik liten traktor? Jo. Vinsj. En ekte skogsvinsj. 😆 Drømmen til en villamann eller kårkaill er jo vedproduksjon. Traktoren har hydraulikkuttak for å kunne kjøre vedklyver. Men en vinsj hadde jo vært konge. Bare i halv størrelse i forhold til de som er å få da.
På FB var det aventert en gammel liten vinsj av typen en setter fast på kraftuttaket og skrur fast i kroppen på gråtass eller lignende trator.
Dette er en drittpatent da de spiser opp kraftuttak aksel og splines pluss at de belaster kraftuttak for mye sideveis. Enda værre var de som hadde tannhjul som sto på kraftuttaket og kjede opp til vinsjen. De ødela iallefall kraftuttaket.

Lenge siden jeg har bygd noe nå så det kunne være artig å bygge en minivinsj.

Kjøpte og hentet vinsjvraket. De hadde nok ikke fått den til å virke og gitt opp vil jeg tro. De 2 kulene som skal sitte i armen for å koble inn clutchen manglet. Da kobler ikke clutchen inn uansett hvor mye en drar i spaken. Enkelt å fikse. Legge nn 2 nye kuler ved montering.
Sveiset opp en ramme etter Sandvik type tilpasset minitraktor. Får brukt litt av alle rester og kappender som ligger rundt sagen og under stålreolen.🙂
Denne vinsjen skal selvfølgelig drives av en vanlig kraftoverføringsaksel og ikke slik den var før. Da måtte splineshylse/aksel til drivtannhjul byttes med splines aksel. Jeg hadde en slik aksel som var byttet fra et vinkeldrev fra forhøster for mange år siden. Hadde ikke kastet den da splines var hele og fine. Sveiste på der den var skadet og dreide ned til slik den skulle være. Dreide av tannhjul fra gamle drivhylsen og presset det på ny aksel og sveiste fast. Hele jobben tok under en time.
Nå tenkte jeg faktisk på hvor heldig jeg er som har dreibenk.

Neste uke håper jeg lysten til å jobbe med gammelbil begynner å komme tilbake. Den har vært svært redusert pga Statens Vegvesen sin ultratreige saksbehandling og trenering av saker pluss "litt prakk" med den berømte motoren til Freiabilen.

Har undersøkt muligheten for å støpe nye sylindre. Dette var ikke noe problem for firmaet jeg kontaktet i UK. Jeg sendte over en haug med bilder og skulle få et prisestimat tilbake. Basert på bilder og størrelse og vekt på sylinderblokker.

Fikk prisestimatet ja. Holdt på å sette kaffen i vrangen. Etter dagens GBP kurs ko selve støpingen av sylindre seg på 262.000,- pluss frakt og pluss mva og toll. 😳 I tillegg kommer jobben med å lage 3D fil for sylinderblokken. Altså runder vi 300.000 +++ for å lage nye sylinderblokker.......... Å jeg som tenkte å få laget til en motor til med det samme. Litt større motor. Må nok vurdere dette en gang til.....
Tror jeg må selge unna mye før det kan bli aktuelt.😟

Var en tur til Cylmo og diskuterte litt med dem på torsdag. Produktet jeg søker er ikke tilgjengelig lengre. Cylmo har også lett etter dette en god stund nå, men ikke funnet ut av det. Ikke fra forrige levrandør eller fra de som eier firmaet som laget dette tidligere. De hadde en løsning for slike sprekker. Firmaet ble kjøpt opp av Wartsila og de bestemte seg for at ingen skal få kjøpe dette mere. Fabrikken er nå nedlagt og Wartsila sitter på rettighetene til dette produktet. De kunne ikke levere dette lengre var svaret jeg fikk fra sjefen for Wartsila Nord Amerika etter å ha pløyd telefoner gjennom Wartsila Norge, Finnland, Tyskland, Fillipinene, Japan, Sverige og til slutt Amerika. Svart fra sjefen i Wartsila Nord Amerika var at dette produktet lages ikke og de viste ikke om noen løsning og fabrikken var nedlagt for over 1 år siden.

Nå gikk det en faen i meg. Vent å se dere!!!!! Motoren skal repareres. Bare vent å se!!😡🤨😏

Ha en riktig god helg. Jeg skal iallefall ha en rolig helg.

28/05/2026

Liten førfilm før fredagsnytt.
"Den lille Kubotaen"

Heisann så var det endelig fredag igjen. En fredag jeg hadde sett fram til men som endte i årets største nedtur............
22/05/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen. En fredag jeg hadde sett fram til men som endte i årets største nedtur..........
En travel uke som ikke sluttet slik det var planlagt.

Startet godt på mandag med retting av en overgang til en laster. Denne var bra bøyd. Det hadde vært en utilsiktet hendelse...😉

Så var det montering av klo og nye slanger på minigraver. Fryktelig kjekt med skjæremaskin ja. Slipper å bore hull til skruer også.
Røret i kjeften på kloa skulle forresten bli 3 deler med forskjellig høyde som blomsterbed til fruen.🙂

Så tikket det inn en melding om at sylindrene til Freiabilen var kommet til postens utleveringssted. Hentet dem med en gang.
Fikk ikke tid til å begynne med dem da jeg hadde kjøpt en ny skrothaug. En gaffeltruck som ikke startet. Hadde avtalt med en om å hente den mandag ettermiddag med krokbil. Måtte dra den opp på flaket med kroken på krokbilen da det var kul umulig å få den til å starte. Jeg viste den var "vanskelig å starte" så jeg tok det ikke så tungt. Det er en av grunnene til at jeg kjøpte den. Planen er at den skal ta over for den gamle propan cat trucken som begynner å bli litt lunefull nå.
Tirsdag gikk jeg i gang med sylindrene til Freiabilen. Alt så bra ut. Så ingen sprekker. Måtte plane dem på toppen etter sveising. Planet pakningsflatene til lokk over ventilene også. Det var litt vanskelig å få det tett der tidligere. Pusset og monterte plugger og lokk og leverte dem til lakkering. Tok med sjokoladekake og smil sjokolade som bestikkelse for å få dem lakkert så fort som mulig.😉
Nå endelig går det rette veien.
Nå kunne jeg demontere og vaske trucken og bestille deler mens jeg venter på sylindre skal bli ferdige.
Løftet av hytten og spylte over med høytrykkspyler før jeg skulle løfte ut motor. Her har ikke motor vært løftet ut siden den var ny. Mange årganger med skitt, olje og støv.
Når man begynner å demontere noe slikt så dukker det bestandig opp noen gode overraskelser. Det har vært noen gode hoder og koblet litt her og der med elektrisk. Blir en liten opprydding på det. I tillegg har noen serdeles kreative sjeler lappet en hydraulikkslange med slangeklemmer. Av alle ting........ En god del andre bushfix kom også fram. Får ta det etter hvert. Den lappede slangen og den andre trykkslangen skal iallefall byttes mens motor er ute. Jallamontering av dynamo pga at viftereim var for lang skal også fjernes. Det er så lite som skal til av og til.
Med motor ute kunne jeg spyle enda en gang og få ut det siste av gammel møkk og dritt.
Nå var ikke feilen så veldig vanskelig å finne heller på hvorfor den ikke ville starte.🤣😂 Noen ganger kan man snu tannkransen og slite litt på andre siden før den evt byttes. Her var det ikke noen andre side å slite på........
Bytter simmering både foran og bak på motor også med det samme den er ute. Ny starter og ny startkrans må til her.

I går kom nye dyser til minitraktoren. Dashbordet har fått ny lakk i løpet av uken og nå kunne jeg montere sammen litt igjen. Oljetrykkslampen hadde defekt pære og ødelagt pæreholder. Gummisak som var korknet opp. Laget en ny i POM. Laget samtidig ny knapp til lysbryter. Den var vekk. Det var litt småplukk med de 18 ledningene som er på traktoren også. Manglet en også. Ikke akurat et elanlegg man roter seg vekk i. Ledningen mellom tenningslås og spenningsregulator manglet. Det har vært en varmgang i ledningsnettet en gang i tiden. Det hang diverse under der når jeg hentet traktoren. Nå virker iallefall oljetrykkslampen og oljetykkbryteren på motoren. Betryggende.
Nye dysespisser er montert og trykktestet. Ny olje på kroppen/hydraulikken. Bare å lufte og starte. Den startet men jeg må justere clutch før jeg kan kjøre. Skal kjøre den varm og ettertrekke topplokk. Skulle sette på eksospotten, men oppdaget varmeskjøldet var sprukket og ville komme til å lage en helt forferdelig raklelyd. Det får bli neste økt.

I går var jeg innover til Stofflund og kikket på setet til den lille Renault EK. Han har begynt med det og ville jeg skulle komme innver. Jeg har laget bunnrammen til setet for bred og fikk med den hjem for å modifisere den.
Freste ned for nye tapper og kappet vekk de gamle sideprofilene. Laget nye som er mye bredere og går langre innover. Det gir mye mere justeringsmonn hvis vi må kappe av enda mere for bredden.
Utrolig kjekt med firkanhullbor. Det sparer "mye" jobb ja.

Nå går faktisk flere ting rette veien tenkte jeg. Fikk beskjed om at sylindrene til Freiabilen var lakkert og kunne hentes også🤩🥳
Her var det årets aller største nedtur kom. Du vet den ene er sprukket sa lakkereren. Det kom fram da han sprøytet den........😖😫😳😵🥴 Er det mulig........
Nå begynner virkelig disse sylinderblokkene å tære på tolmod og ikke minst humøret. Faen i he***te altså.

Ikke den avslutningen på uka som jeg hadde håpet.........
God langhelg alle sammen.🫤

Heisann så var det endelig fredag igjen. Litt oppstykket uke. Ble ikke langhelg heller da det dukket opp et par jobber s...
15/05/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen.
Litt oppstykket uke. Ble ikke langhelg heller da det dukket opp et par jobber som de hadde litt lyst til å få gjort fort i dag.
Første onsdagstreffet med kaffe og vaffel på Soria Moria også. Det var godt å kjøre en tur med Fiaten. Var nok langt over 100 kjøretøy der. Mange ungdommer også. Hyggelig møteplass. Oppfordrer alle ungdommer å komme og gjerne ta med seg flere med interesse for bil og MC.

Jeg har jobbet mest med den lille Kubota traktoren. Det har vært lakkering av deler, oppretting av panser og lakkering av mere deler.
Fikk montert sammen mye på den så den begynner å se bra ut. Byttet olje på framaksel og navreduksjoner før jeg satte på framhjul. Radigst å komme til da. Får se om denne blir ferdig så langt jeg kommer til uka. Mangler lykter og dysene enda.

Radiatoren var det litt jobb med. Festet i bunn hadde løsnet. Dette måtte loddes på igjen. Ganske enkel jobb. Bruker å fortinne deler med Berafix før de loddes sammen til slutt. Det gjør loddingen mye enklere.
Jeg tok meg tid til å rette opp alle bøyde kjøleribber på radiator også. Om man setter av en time og gjør det så er man iallefall sikker på å få så god kjøling som over hodet mulig på radiatoren. Om det har så stor betydning på denne lille motoren vet jeg ikke.

Braketten som setet ligger an på har 2 gummibuffere som setet ligger an på. Gir en viss demping. Men det er jo beregnet på små japanere ikke store tunge nordboere. Her har jeg forsterket braketten og satt inn 4 gummibuffere i stedet. Setet er stødigere og det berger kanskje lengre enn med bare 2 slike.

De justerbare bakhjulsnavene er festet med unbraco som kan skrues til for å klemme på firkantaksel i tillegg til den klemskruen som er originalt. I stedet for unbracoskrue satt det bare romslige pinner med fjærsplinter på originalt. Da bli bakhjul litt "vinglete". Nå sitter de fast iallefall.

I dag kom det en kar med en sylinder til fjæring på en Citroenn GS. Ikke mange igjen av disse. Det gar vel muligens sin grunn... Fikk boret ut den knekte nippelen i sylinderen og frisket opp gjenger. Nå blir det 17.mai bil.

I tillegg kom ene hovedpumpemotoren fra det Ekne vassverk inn for lagerbytte. Egentlig en kvikk jobb, men.... Oppdaget at lagerleiet i lokket bak på motor var slitt mye. Over 1mm. Konfererte med vassverket og ble enige om at jeg kunne reparere dekselet.

Spente opp og rette inn og dreide ut for å få inn foring. Denne har lett presspasning og sikres med loctite i tillegg. Må beregne litt pasninger når en skal ha lett drivpasning på lageret etter foringen er montert. Traff godt. Nå er motoren klar til å monteres igjen.

Da vil jeg ønske alle sammen god 17. mai helg.

Heisann så var det endelig fredag igjen. En uke som har vært kjølig og mest egnet til å være inne. bortsett fra i dag da...
08/05/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen.
En uke som har vært kjølig og mest egnet til å være inne. bortsett fra i dag da tempen endelig begynte å stige litt igjen.

Den lille Renaulten står fortsatt og venter. Jeg var innover til salmaker og kikket på et utkast til profil på rygg og høyde på setepute. Litt småjusteringer så ble det bra. Jeg håre å ha den lille i mange år og vil sitte gdt i den.

Men jeg venter på sylindre til freiabilen og at salmaker skal bli ferdig så karosseriet kan sendes til lakkering så får jeg skru litt minitraktor.

Det kom deler til den før helgen. Alt bortsett fra den siste råden. Startet uken med å sette sammen motor så langt det var mulig uten den siste råden. Planslipt topplokk og byttet ventilstyringer, ventiler og ventiltetninger. Det var med ventilseter i settet, men de trengtes ikke byttes. Fikk ikke ut støttelageret i enden av veivaksel så jeg måtte lage nytt. Hadde et emne som var ganske akkurat, men måtte justeres litt utvendig. Utrolig kjekt med slike koniske oppspenningsdorer. Oppdaget da jeg skulle sette inn veivaksel at den ikke var maskinert ferdig. Hva i alle dager?? Fikk opp i dreibenken og dreie av så den kunne tres inn i motor. På Kubotamotorene er veivlaker montert i koldere og hele oppsettet tres inn bakfra i blokka. Her var det for stor diameter / glemt å maskinere så den ikke kunne tres inn i blokka. Kontaktet selger og ytret min misnøye. Fikk en refusjon. Fikk montert sammen alt som kunne monteres sammen. Det kom deler fra Økonomideler også. Ny clutch og hydraulikkdeler samt komplett 3punkt til den.

Det var slakke i oppheng til framaksel. Dette var bare slittsje i bolten som holder framaksel. Der den pendler. Dreide ny i seigherdet stål og satte sammen. Tok av og rettet paralellstaget til styringen og monterte nye mansjetter. Bytte defekte smørenipler. Nå er framaksel klar til montering.
Jeg kjente bremser hugg litt ved prøvekjøringen. Demonterte klosser og slipte av det glasserte laget ytterst. De var ikke slitt i det hele tatt. Bare glassert. Regner med det blir bedre nå.

Jeg reparerte skjermen og laget nye hylser med skrå for å montere hydraulikkventilen for ekstrahydraulikk litt bedre enn de hadde gjort tidligere. De hadde kappet bøylen / håndtaket også da de satte på ekstra hydraulikk. Jeg flyttet litt på denne og forlenget den så det er et håndtak / beskyttelse av ventil på denne siden også. Det kan jo se litt orntlig ut selv om det ikke er originalt.

Med delene fra Økonmideler kom det er nytt originalt Kubota sete også. Dette var lakkert i den nye Kubota orange. Fikk blandet farge og lakket opp bakskjermer etter den nye fargen nå. Den var skarp ja.....

Med venting på den siste råden så ble det tid til å bytte trekant på snøskjæret og forsterke innfesting på trekanten også. Denne har vært fordervavridd lenge. Har tenkt å gjøre dette lenge, men som regel har det "dukket opp noe"

I går dukket det opp en pakke med en godt brukt bunnplugg med litt spesielle gjenger på. 1-1/4"x20. For å treffe noenlunde med størrelsen så dreide jeg en testring med disse gjengene innvendig. Så kunne jeg dreie en ny plugg og teste med ringen at pluggen passe. Pakken med gammel plugg og ny plugg returnert samme dag som den kom.

I dag kom den siste råden til minitraktoren. Da var det bare å hive seg i gang og sette sammen motor. Motor var sammensatt til lunsj. Etter lunsj var det å montere sammen traktor og motor og alt som skal på. Framaksel og alt som kan settes på. Fikk en boks med "Surjämter" av Anne for en stund siden. Måtte smake litt på dem også.
Traktoren er så liten at jeg vurderte å sette den oppå arbeidsbenken, men nøyde meg med å løfte den opp litt når framaksel skulle monteres.
Neste uke blir det litt maling av deler og rep av radiator og montering av deler på traktor. Må jo male alle de orange delene med den nye fargen nå da.

Ha en riktig god helg alle sammen.

Heisann så var det endelig fredag igjen.Startet uka med å levere karosseri og bakparten til den lille Renault EK til sal...
01/05/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen.
Startet uka med å levere karosseri og bakparten til den lille Renault EK til salmaker. Gikk gjennom og testet ut sittehøyder og ryggpolstring. Denne bilen er veldig liten så vi må prøve å få til en brukbar sittestilling for meg. Sammenlignet med Freiabilen er den på størrelse med en tråbil.

Etter det så var det rett hjem og begynne med den «nye» hengeren jeg hentet. Kjøpte den fordi den skulle være i bra stand...... "hørt det før"..... Lys som kunne utkonkurere selv Hugos Tivoli på blinking.
Fikk den med et nødskrik inn på løftebukken. Kan si det var null klaring å rygge den inn på løftebukken.
Har nå fått fjernet alle "blå kabelsko og originale Savsjø strømtyver. At de som bygger hengere ikke vet bedre enn å bruke strømtyver og klippse sammen ledninger.
Nå er ledninger loddet sammen og krympestrømpe med lim utenpå. Har ryddet opp «wild west inni hengerkontakten også. Lagt opp ledninger bak til kassen med vinsj og klargjort for å koble opp lading av batteri i henger og det som skal kobles av lys og annet i hengeren. Fjernkontroll med rele er bestilt til vinsj. Tok av vinkelprofil med hengsler for baklem. Rettet og sveist denne og montert sammen igjen. Boret ut en haug med popnagler som var løse og poppet inn nye. Reparert skjerm og til slutt byttet kuledraget. Slitasjeindikator tilsa det var på tide. Venter nå på rammer til sideluker for å komme til og surre fast bil inne i skapet. Det blir nok bra til slutt.
Det ble en eksternjobb denne uken også. Det er jo hyggelig at noen får lov å bygge bil av SVV og holde på med hobbyen sin. Mens andre må vente årsvis på svar og avklaring!!!
Et spennende prosjekt som er langt utenfor A4 boksen og trengte noen spesialdeler. En overgang til girboks, nye foringer i fjærer og fjærfester og korting av mellomaksel. Kjennere av Volvo kjenner sikkert igjen mellomakselen også. Nå er det kjekt med chuck i bgge ender av dreibenken. Her er røret krympet på endene. Løsner det ved å dreie vekk sveisen og så varme opp røret med skjærebrenner og dra det av med bakdokken. Så er det bare å kappe ut det som skal vekk. Sette det opp i benken igjen og varme røret med skjærebrenner og skyve det inn på endestykket med bakdokken igjen. Mens alt roterer selvfølgelig.
Det var faktisk kast i aksel før jeg kappet den. Nå er det ikke kast i flensen i forhold til splines ende etter innkorting. I og med de er krympet sammen så vi det ikke bli kast ved sveising heller. Punkter selvfølgelig sammen 4 plasser før det helsveises.
Torsdag kom det deler til minitraktoren også. Nå som det meldes regn til uka så passer det godt med motorskruing. Mangler en råde enda, men kan montere sammen mye.
Minigraver kom hjem denne uken også. Første gang på 6mnd. Kanskje jeg får laget noe akstrautstyr til den også da. Vi får se. Slipper å tenke på det med å bli arbeidsledig. Heldigvis.
Ha en riktig god 1.mai helg alle sammen.

24/04/2026

Får fortsatt ikke lov å laste opp video sammen med bilder.
Her er video av speedometer driften ved framhjulet. Utveksling for å få speedometer rett gjøres ved å bytte ut bakelittdrevet til flere eller færre tenner.
Speedometeret jeg har er ikke merket med hverken km eller miles så det kan settes opp for begge deler.
Det var et skifte i 1913 der de gikk over fra messingfarget speedometerwire til svartlakkert speedometerwire. Jeg kan vel da velge hvilken jeg vil.
Jeg må uansett lage wire.
Et komplett sett med alt ( tannhjul på nav, vinkeldrev, speedometerwire, og speedometer) ligger ute på ebay til nesten 20.000 plus frakt og mva og alle andre avgifter som kommer på ekstra.

Heisann så var det endelig fredag igjen. Må innrømme det har vært litt kaldere med shorts denne uken.🙂Startet uken med å...
24/04/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen.
Må innrømme det har vært litt kaldere med shorts denne uken.🙂
Startet uken med å demontere minitraktor og vaske deler i delevasker. Testet et nytt vaskemiddel fra Witre. Funka godt men skummer mye når det blir varmt. Men delene ble gullende rene. Skum kom ut av maskina og rant på gulvet.😄
Desverre viste det seg at motoren var dårligere enn jeg hadde håpet på. Her var det skjært veivlager og rådelager og havarert veivaksel.
Vel vel. ALle deler er vasket og nå blir det bare å montere sammen når de kommer. Motor trenger ikke bores da det ikke var antydning til slitekant. Må bare hones for å få opp oljefilm igjen. Sylindre var litt polerte.
Et lite ekstraoppdrag denne uken var en hydraulikksylinder som var blitt "litt" banan.
Ukurante må på stempelpakning gjorde at jeg måtte stikke opp bredere og dypere spor i stempel også. Laget ny stempelstang av emne jeg tilfeldigvis hadde stående. Flaks noen ganger. Bestilte pakinger fra MITS og sylinder ble krute god igjen.

Så over til den lille Renault EK'n. Jeg har funnet og fått tak i deler så jeg skal montere speedometer på den. Den hadde ikke det fra fabrikk, men det kunne kjøpes til som ekstrautstyr til de fleste biler på den tiden. Da kom vinkeldrevet som skal sitte ved forhjulet med en universal festebrakett for å skru fast på styrearmen. Dette universalfestet passet svært dårlig på Renaulten. Tannhjulet som skal sitte på framhjulet måtte også modifiseres mer enn det vanligvis var nødvendig.
Her ble det en dag med maskinering for å lage et nytt feste med litt mere justeringsmuligheter. Men, det gikk an. Når en skal gjenge u-bolter kommer gjengebakkeholderen for skralle til nytte igjen. Denne har jeg brukt mye.🙂
Selve vinkelgiret som sitter ved hjulet er demontert og gjort reint. Alle tannhjul og alt invendig var i fin stand. Giret ble smurt opp og satt sammen igjen.

Nå skal allle festedeler lakkeres før de monteres. De har fått et strøk grunning. Rød farge skal de få samtidig som styresnekken får sin røde farge.

Nå var neste utfordring at rattstammen ble for kort. Får ikke knærne under og brukt pedaler slik den var. Demonterte styresnekken og dreide av innsatsen med firkantfeste på toppen.
Jeg har målt ut at den må lages 100 til 150mm lengre. Dreide en forlangelse som ble boret ut til riktig dimensjon. Laget denne med neddreid stykke som kunne krympes fast i rattstammen. Og deretter sveises sammen. Slik blir det mindre kast eller avvik.
Nå er styresnekken montert midlertidig i chassis. Nå må karosseri med setet på for å finne rett lengde.

I dag fikk jeg en god nyhet fra Kulturminnefondet. Jeg fikk tilsagn på støttetil denne bilen nå. Mindre enn jeg søkte om og mindre enn jeg hadde håpet. Men det hjelper godt på.🥳

Til uken skal det skje noe veldig spennende på prosjektet.

Lørdag skal jeg på Stjørdal Motorshow som "besøkende" for første gang. Ny opplevelse det. Håret er frisert og buksene nypresset. Det blir en ny opplevelse det. Kanskje treffes vi der.

God helg alle sammen.🥳

Heisann så var det endelig fredag igjen.Har fått montert en del på rammen til den lille Renaulten. Motor, girboks og mye...
17/04/2026

Heisann så var det endelig fredag igjen.
Har fått montert en del på rammen til den lille Renaulten. Motor, girboks og mye andre deler. Det tar litt tid da det må flekklakkeres litt etter hvert. Manglende skiver og annet småtteri lages etter hvert nå.
Motor og girboks er på plass. Eksos er ferdig. Nå er det sjablon til girspaken som skal få sine hakk for låsen på girspaken. Har merket på der de skal være. Disse må slipes da det er hardt stål i denne buede sjablonen. Tror den ble laget i hardox i sin tid.
Endelig kom speedometerdrev og vinkeldrev som jeg hadde funnet på nett. Er spent på om det blir plass. Jeg er iallefall nødt til å modifisere tannhjulet som skal skrues fast i felgen. Hadde håpet å berge merker og nummer i støpen, men det ser ut som alt det må vekk. Har kjøpt inn så jeg har flere slike vinkeldrev og speedometer. Tenkte å ha på neste prosjekt også.

Neste prosjekt ja. Nå merker jeg at lysten til å holde på med bil ikke er slik den var tidligere. Etter å ha stanget hue i veggen der det står ut en spiker i 10 år. Ja, det er slik det føles å bli motarbeidet systematisk av det forbannede Statens Vegvesen. De har som hovedmål å få folk så leie at de gir opp å ha gammelbil som hobby. Ønsket er vel kun elbiler og da helst nyere enn 5år gamle........😢
Dette hadde jeg en alvorlig diskusjon med en saksbehandler på Risløkka om for 2 år siden. Jeg var så forbannet på den helvettes treneringen og fraværende ønske om å gjøre jobben sin at jeg ba om å få en ny saksbehandler. En som punkt 1 kan jobben sin og punkt 2 har myndighet til å gjøre jobben sin. Det ble furore og oppstandelse og en meget opphisset saksbehandler ringte meg. Telefonsamtalen endte med at han beklaget og la seg flat og mente vi skulle starte på nytt og gjøre jobben slik de skulle gjort til å begynne med. Da klarte de å løse den saken på en mnd. De kan hvis de vil.

Nå er jeg så inni he***te lei den uhorvelig lange saksbehandlingstiden og usikkerheten en må leve i med et prosjekt. Et prosjekt som i utganspunktet er klarert for restaurering og registrering og har vedtak på det fra SVV. Historikk og eierforhold var svært godt belyst skrev de 2 forrige saksbehandlere.

Nå blir det skruing på traktorer og annet landbruks skrot inntil videre.

Det var ukens utblåsning. 😑

Jeg var på en langtur denne uken. Henta ny lukket henger for å flytte rundt på Dampen og Piccoloen og kanskje den lille Renaulten en gang.
Når en er så langt i vei og henter noe så kan man selvfølgelig ikke kjøre tom hjemover.
Kjøpte en Zen-noh minitraktor. Dette er en Kubota med andre klistremerker. Google Zen-Noh så ser dere historien om det.
Traktoren er varmkjørt og trenger en gjennomgang av motor. Den startet og gikk, men jeg hører den ikke er som den skal. Det blir et artig prosjekt.
Fortsatt ledig plass i henger så jeg kjøpte et utslitt lessapparat. Tydligvis en bonde med alvorlig allergi mot smørefett som har hatt dette. Skal man kjøpe noe en bonde har hatt så må man ta høyde for full overhaling og ikke betale mer enn det kan forsvares.
Lasteren er demontert og klar for jobbing i verkstedet noen regnværsdager. Lasterarm er rett og fin uten noen sprekker, men alt av bolter og foringer er kjørt. Tror ikke lasteren er beregnet for en med smøreallergi.......

Nå blir det utepils i knallværet. Ha en riktig god helg alle sammen.

Address


7624

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Kjell Ivar's verksted posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

  • Want your business to be the top-listed Engineering Company?

Share