05/06/2026
Heisann så var det endelig fredag igjen.
Denne uken fikk Kubotaen prøvd seg. Jeg skulle stokke om litt i uthuseet og få Freiabilen ut av veien. Jeg er så lei av den at den er plassert bakerst nå. Motordelene er pakket under et pledd bakerst i garasjen. For å få den motorløse Freiabilen inn igjen etter de andre var kjørt ut måtte Kubotaen trå til.
Jeg er i tenkeboksen enda om disse motorprekkene. 350.000 for nye inkludert maskinering er litt i overkant.
I mellomtiden må det skrues på annet.
Montert sammen vinsjen til Kubotaen. Justert clutch og byttet lageret i trinsen der wire kommer inn. Det herket litt. Lageret var sprukket.
Nå ble det en jobb med feilsøking på en minigraver igjen. Hydraulikk som ikke oppfører seg som den skal. Demonterte diverse ventiler og fant diverse fremmedlegemer. Det viste seg de kom fra oppsmuldret oring på demping av stikkesylinder.. Bare å vente på nye pakninger da.
Klarte å kjøpe enda et vrak denne uken. En Gehl kompaktlaster med motor som sitter fast. Har aldri skrudd kompaktlaster så det blir noe nytt. Det var litt trangere enn jeg trodde.
Men omsider fikk jeg løsnet motor og løftet ut denne. Hadde jeg hatt en spesial unbraco nøkkel så kunne jeg fått av pumpen og latt den henge igjen. Nå måtte alt ut i en klomp. Greit det også for å få spylt reint.
Så kom det heim en traktorvedklyver til som stopper når den treffe kubben. Stempelpakninger naturligvis. Demonterte og fant pakninger jeg ikke har sett før. Skålpakning som var gått i oppløsning og forsvunnet. Tror det blir et vanlig sett med stempelpakninger og nytt stempel her. Enklest det. Ser at jeg skal flytte sentralen også. Det er nok noe hjemmekonstruert. Ikke helt gjennomtenkt dette med stoppen i retur. Blir en grei vedklyver til "Beistet" Kubotaen altså.
Så tikket det inn en tegning med spørsmål om å dreie noen deler til engsel til en port. Jeg så på tegning og spurte om det var slik det var tegnet det var tenkt. Jeg ville ikke gjort det slik.
Til slutt så kom det endelg startkrans til Dieseltrucken. Har ventet på å få begynne å montere sammen igjen. Den gamle trucken begynner å ha noen lyter nå.
Jeg bytter de slanger som ikke er mulig å få tak i når motor er inne igjen. Den ene var skjøtet med slangeklemmer!!
Her kom jeg borti noe jeg faktisk ikke har vært borti før. Det så ut som JIC koblinger på slangene. Men siden det er jappse så tenkte jeg her må vi bvære OBS. Hitachi bruker vanlige JIC koblinger på servo og lekkoljeslanger. Men har vært borti Komatsu som brukte JIS. JIC koblinger med mm gjenger. Mitsubishi topper det hele med å bruke JIC koblnger med BSP gjenger. Første gang jeg er borti.
Bytter simmeringer foran og bak på motor med det samme den er ute også.
Ny tannkrans er krympet på svinghjul og starter er kommet. Neste steg blir å få den ned i trucken og montere sammen resten.
Har i tillegg plagdes i 2 dager med et meget useriøst firma i USA. Regner med de er i slekt med Trumpen. Skulle kjøpe servicemanual til kompaktlasteren. Har funet adressen til firmaet og nærmeste politistasjon. Blir vel å kontakte politistasjonen etter helgen. Det var bare noen få miles mellom dem. Så får de vel ta en prat med dette useriøse firmaet.
Ha en riktig god helg alle sammen.