Domsjö Fabriker AB

Domsjö Fabriker AB Ett stenkast från världsarvet Höga Kusten finns Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker. Vi gör mer av trädet!

De har tjänat oss bra dessa ”tuber” med vad det ser ut som flera hundra röranslutningar! Kunde inte låta bli att fota de...
11/06/2026

De har tjänat oss bra dessa ”tuber” med vad det ser ut som flera hundra röranslutningar! Kunde inte låta bli att fota dem där de låg så fina i solen!☀️

Panna 8 står i sju veckor för att sätta in nya domar (25/4–13/6).

De två första bilderna är på den mindre Vattendomen. Nästa två på den större Ångdomen och på den sista bilden ligger de bredvid varandra. Ångdom till vänster, vattendom t höger👍💦💨

Hur fungerar det?

Jag frågade Tomas Byström Maskinist i ångcentralen på D-skiftet.

Ja lite kort förklarat är det här ångan bildas, i den övre halvan av ångdomen.
För att knyta an "moln-fabriken" i tidigare inlägg, kan vi väl enkelt säga att det är där vi "kokar bubblor"😅 🫧

Domarna bildar tillsammans en kokyta, en så kallad konvektion, typ värmeväxlare. De varma rökgaserna från eldningen i pannans nedre del ("ugnen") passerar utvändigt de vattenfyllda tubrörs-förbindelser som sammanfogar de båda domarna och överför energin till pannvattnet, som då kokar av och här är ångan ca 240°C.
Ångan passerar sedan ytterligare genom pannans övre del av ugnen via ytterligare tubrör, kallad "överhettarna". Det görs för att ytterligare bära med sig än mer energi som sedan används för att driva processer i fabriken, eller passerar genom ångturbinen för att generera elektricitet. Temperaturen på den energifyllda ångan när den lämnar pannan är nu omkring 420°C.🌡️🥵

Tack för beskrivningen Tomas!
Det var mycket intressant och tyckte ni det också, så ge oss en tumme upp!👍 👏

03/06/2026

Vi söker två dagtidsgående mekaniker till underhållsavdelningen, för både avdelningarna "ångcentral och lignin" samt till "renseri, kokeri och kokvätskeberedning". De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av reparationsarbeten på maskinutrustning såsom pumpar, växellådor, fläktar, ventiler och annan övrig processutrustning. Är det dig vi söker?

Läs mer om tjänsterna via vår hemsida, på karriärsidan, och välkommen med din ansökan! https://www.domsjo.adityabirla.com/karriar/

🌿 Årets städdag på Domsjö Fabriker! 🌿Idag har vi haft vår traditionsenliga städdag här på Domsjö Fabriker – en dag då vi...
03/06/2026

🌿 Årets städdag på Domsjö Fabriker! 🌿
Idag har vi haft vår traditionsenliga städdag här på Domsjö Fabriker – en dag då vi alla lämnar kontor, verkstad och operatörsrum för att tillsammans göra fint på vår del av fabriksområdet, på High Coast Innovation Park.
Utrustade med säckar, spadar och krattor delades vi in i grupper och spreds ut över området. Det är alltid lika uppskattat att få bidra till en renare och trevligare miljö – men kanske ännu viktigare är gemenskapen som uppstår. Att få träffa kollegor man annars sällan stöter på i vardagen ger både energi och nya perspektiv 🙌
Som sig bör avslutade vi dagen med den traditionella hamburgaren 🍔
Ett stort tack till Arne, Daniel och Therese som stod vid grillen, och till HR som såg till att allt flöt på smidigt med färdigpreppade hamburgefickor.
Tack alla som deltog och gjorde dagen så lyckad! 💙

🔍🧪 Nu är det er tur att gissa!På bilderna ser ni uppskuren cellulosa som hettas upp tills den kolnar 🔥Men… vad gör vi eg...
01/06/2026

🔍🧪 Nu är det er tur att gissa!
På bilderna ser ni uppskuren cellulosa som hettas upp tills den kolnar 🔥
Men… vad gör vi egentligen?
Eldar cellulosa – varför då? 🤔
Är det:
▸ ett experiment
▸ en analys
▸ materialutveckling
▸ eller något helt annat?
Lägg er gissning i kommentarerna 👇
Rätt svar kommer snart 😉 /Karin, Laboratoriechef

Vad kan hända på fabriken under en helg? Här kommer tillbakablick från en helg i början av april, närmare bestämt påskhe...
28/05/2026

Vad kan hända på fabriken under en helg? Här kommer tillbakablick från en helg i början av april, närmare bestämt påskhelgen. Om vi åt några ägg - nej det hann vi verkligen inte med!
Först var grabbarna i repgruppen, Robin, Erik och Albin ner till renseriet och fick sätta fast en växellåda på en skruv till barkpressen som lossnat.
Sen blev det stopp i röret ut från schaktet där två elmotorer står som driver omröraren & pumpen för TM 1 riv.
Det vart ju inte bra - det blev översvämning OCH två dränkta motorer.
Dessa motorer är ju otroligt tåliga - men el och vatten är inte en bra kombo var det någon gammal instrumentare som sa...
Så dubbelt motorbyte för grabbarna med assistans av TM-salens operatörer.
Inget litet jobb och dessa väger sina modiga 1000 kg...
Själv ”köttade” jag på med medarbetarsamtalen som skulle slutföras helst innan sista mars, dock har vi så många att träffa så vi fick hålla på in i april. Det är som minst 27 medarbetare att hålla medarbetarsamtal med, men ofta någon fler som kanske går på utbildning på skiftet. Till vår hjälp har vi en digital medarbetarportal, där medarbetare går in och gör sin del, svarar på frågor och berättar sitt läge, sen får chef en notifiering och kan gå in och göra sin del, bl.a. måluppfyllelse. En bra förberedelse innan själva samtalen.
Våra värdeord, som vi summerar HAPPI, finns också närvarande vid våra medarbetarsamtal
Dessa värdeord har en stor grupp medarbetare, från flera olika avdelningar på fabriken, faktiskt själva gemensamt kommit fram till. De beskriver hur VI vill att våra kollegor ska vara och hur VI ska jobba tillsammans! Jag tycker att de är jättebra. Sådan vill jag själv vara och sådana uppskattar jag att jobba tillsammans med!
HAPPI STÅR FÖR:
H= Hjälpsam
A= Ansvarstagande
P= Prestigelös
P= Positiv
I= Intresserad
På sista bilden ser ni mig med min blommiga väska . När skiftet ser den, då vet de att nu är det dags för medarbetarsamtal! /Catharina produktionsledare skift D

Vad kan hända på fabriken under en helg? Här kommer tillbakablick från en helg i början av april, närmare bestämt påskhe...
28/05/2026

Vad kan hända på fabriken under en helg? Här kommer tillbakablick från en helg i början av april, närmare bestämt påskhelgen. Om vi åt några ägg - nej det hann vi verkligen inte med! 🥚😅

Först var grabbarna i repgruppen, Robin, Erik och Albin ner till renseriet och fick sätta fast en växellåda på en skruv till barkpressen som lossnat.🔧🔨⚙️🔩

Sen blev det stopp i röret ut från schaktet där två elmotorer står som driver omröraren & pumpen för TM 1 riv.
Det vart ju inte bra - det blev översvämning💦 OCH två dränkta motorer.😫💸
Dessa motorer är ju otroligt tåliga - men el och vatten är inte en bra kombo var det någon gammal instrumentare som sa...🔌💦

Så dubbelt motorbyte för grabbarna med assistans av TM-salens operatörer.
Inget litet jobb och dessa väger sina modiga 1000 kg...🏋️‍♂️

Själv ”köttade” 💪 jag på med medarbetarsamtalen som skulle slutföras helst innan sista mars, dock har vi så många att träffa så vi fick hålla på in i april. Det är som minst 27 medarbetare att hålla medarbetarsamtal med, men ofta någon fler som kanske går på utbildning på skiftet. Till vår hjälp har vi en digital medarbetarportal, där medarbetare går in och gör sin del, svarar på frågor och berättar sitt läge, sen får chef en notifiering och kan gå in och göra sin del, bl.a. måluppfyllelse. En bra förberedelse innan själva samtalen.

✅ Våra värdeord, som vi summerar HAPPI, finns också närvarande vid våra medarbetarsamtal 🏭💚

Dessa värdeord har en stor grupp medarbetare, från flera olika avdelningar på fabriken, faktiskt själva gemensamt kommit fram till. De beskriver hur VI vill att våra kollegor ska vara och hur VI ska jobba tillsammans! Jag tycker att de är jättebra. Sådan vill jag själv vara och sådana uppskattar jag att jobba tillsammans med!🙏🤩

HAPPI STÅR FÖR:
🔹H= Hjälpsam
🔹A= Ansvarstagande
🔹P= Prestigelös
🔹P= Positiv
🔹I= Intresserad

På sista bilden ser ni mig med min blommiga väska 🌸. När skiftet ser den, då vet de att nu är det dags för medarbetarsamtal! /Catharina produktionsledare skift D

En gång i månaden har alla produktionsledarna ett gemensamt möte tillsammans med produktionschef Gunilla Kihl och vår ”g...
26/05/2026

En gång i månaden har alla produktionsledarna ett gemensamt möte tillsammans med produktionschef Gunilla Kihl och vår ”gamla” dagtidsgående produktionsledare Maria Wallenius som numera jobbar på HR. Vi diskuterar allt från körstrategier i produktionen, till fabriken i stort, ekonomi, hur vi ska täcka eventuella vakanser, utbildningar, kompetensöverföring och personal. Den här onsdagen var inte Maria och produktionsledare Mattias Sellin skift F med, men hela övriga gänget.

På bild 1, ser ni mig och Thomas som efterträdde mig på A-skiftet, där jag jobbade tidigare, när jag gick in på D-skiftet istället.

På bild 2 sitter närmast, Mikael Andersson skift C, Per Åström skift E, Daniel Nilsson skift B. samt Blockchefen på fibersidan Roger Grönlund, som också syns på bild 3 till vänster om Jonas Hannu tekniskt produktansvarig för marknad cellulosa, som sitter bredvid Thomas Wiberg skift A och produktionschef Gunilla Kihl närmast i bild. Roger och Jonas var med en stund för att vi skulle diskutera hur vi ska köra en speciell kampanj med små balar med hög viskositet på bästa sätt.↗️✅

Bild 4, här visar Per, på vår stora presentationsskärm, hur ”viskarna” föll in förra gången vi producerade denna kvalitet. 📈👈🏻

Bild 5, Del av vårt fina nyrenoverade fikarum!☕️🍪 Lugnet kallat, de flesta som jobbar dagtid och sitter i DU-huset (drift- och underhållshuset) använder det.

Bild 6, denna dag var det också lite extra lyxfika när vi firade vår kollega Daniel, närmast till höger, som jobbat 15 år på Domsjö!🏭💚 (Hann tyvärr inte få med fikat på bild 😅).

Jag har grymma arbetskamrater 🤩 . I det här sällskapet sitter det inte fast, alla är otroliga på att få saker o ting gjorda och alla hjälper och stöttar varandra när det behövs. Vi brinner för den här ”gamla 120-åriga fabriken”🏭💚och tillsammans med våra grymma medarbetare kan vi ibland förflytta berg känns det som!🙏💚
Jag är tacksam för att få jobba med er, helt enkelt otroligt utvecklande och roligt!
/Catharina Produktionsledare D-skiftet.

På underhållsstoppet 2026 så kaklade vi om ett av våra filter i blekeriet.Arbetet började med att entreprenörerna som hj...
22/05/2026

På underhållsstoppet 2026 så kaklade vi om ett av våra filter i blekeriet.
Arbetet började med att entreprenörerna som hjälpt oss med reparationen bilade bort gammalt kakel. Sedan blästrades ytan och dåliga områden gjöts om. Sedan kaklades tråget om.
Samtidigt passade vi på att byta lager och tätningar på trumman.
/Daniel Kristofersson Arbetsledare mek.

För ett par veckor sedan, under underhållsstoppet, så gjorde vi service på flera maskiner. Här är bilder på servicen som...
20/05/2026

För ett par veckor sedan, under underhållsstoppet, så gjorde vi service på flera maskiner.
Här är bilder på servicen som vi genomförde på en av våra tvättpressar.
På en av bilderna ser man en av valsarna som är urplockad för lagerbyte .
/Daniel Kristofersson Arbetsledare Mek

💥💪 Trivselaktivitet med Teknologi!Labbet tillhör avdelning Teknologi och med det gänget kastade jag mig en kväll in i en...
18/05/2026

💥💪 Trivselaktivitet med Teknologi!
Labbet tillhör avdelning Teknologi och med det gänget kastade jag mig en kväll in i en självförsvarskurs – svettigt, kul och riktigt utmanande 😅🔥

Mycket skratt, nya skills och ömma muskler på köpet.
Som belöning: en riktigt god och välförtjänt middag tillsammans 👌
Sånt här gör man gärna igen! /Karin, Laboratoriechef

Adress

Hörneborgsvägen 17
Örnsköldsvik
89686

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Domsjö Fabriker AB postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Domsjö Fabriker AB:

Dela