11/06/2026
De har tjänat oss bra dessa ”tuber” med vad det ser ut som flera hundra röranslutningar! Kunde inte låta bli att fota dem där de låg så fina i solen!☀️
Panna 8 står i sju veckor för att sätta in nya domar (25/4–13/6).
De två första bilderna är på den mindre Vattendomen. Nästa två på den större Ångdomen och på den sista bilden ligger de bredvid varandra. Ångdom till vänster, vattendom t höger👍💦💨
Hur fungerar det?
Jag frågade Tomas Byström Maskinist i ångcentralen på D-skiftet.
Ja lite kort förklarat är det här ångan bildas, i den övre halvan av ångdomen.
För att knyta an "moln-fabriken" i tidigare inlägg, kan vi väl enkelt säga att det är där vi "kokar bubblor"😅 🫧
Domarna bildar tillsammans en kokyta, en så kallad konvektion, typ värmeväxlare. De varma rökgaserna från eldningen i pannans nedre del ("ugnen") passerar utvändigt de vattenfyllda tubrörs-förbindelser som sammanfogar de båda domarna och överför energin till pannvattnet, som då kokar av och här är ångan ca 240°C.
Ångan passerar sedan ytterligare genom pannans övre del av ugnen via ytterligare tubrör, kallad "överhettarna". Det görs för att ytterligare bära med sig än mer energi som sedan används för att driva processer i fabriken, eller passerar genom ångturbinen för att generera elektricitet. Temperaturen på den energifyllda ångan när den lämnar pannan är nu omkring 420°C.🌡️🥵
Tack för beskrivningen Tomas!
Det var mycket intressant och tyckte ni det också, så ge oss en tumme upp!👍 👏