06/07/2022
Nyköpings kommun ivrigt kämpande med ett bilfritt centrum omöjliggör det för servicemontörer som försöker sköta sitt jobb.
För hur tänker man när man tror att en parkeringsplats 10 minuter bort ska fungera under en pågående vattenläcka i en lägenhet?
Eller att man får 6 minuter på sig att lasta ur bilen innan boten sitter på rutan och får till svar att det fanns ingen aktivitet vid bilen.
Nej jättekonstigt, svarar man tillbaka. För jag var ju och lastade in mina arbetsverktyg i den lägenheten som jag skulle in och arbeta i. Lite svårt att vara på båda ställena samtidigt?
Eller när man ringer till kommunen och påpekar detta bekymmer med närliggande parkeringar oexistens och att man borde väl visa någon som helst hänsyn till om det finns ett företags logotype på bilen, så borde man väl förstå att någon är där och arbetar och man måste ha bilen angränsande till fastigheten.
Svaret jag fick ifrån en kommunanställd i telefon löd följande:
Men det är ju vida känt att ni hantverkare åker ju ut och parkerar era bilar lite var som och sen sticker ni därifrån???
Med ett haksläpp:
Jaha, svarar jag. Det är inte för att vi är inne i den fastigheten som vi står parkerade vid, som gör att det ser ut som att bilen är lämnad själv, men vi behöver den nära för att snabbt kunna hämta verktyg eller annat för att klara av vårt jobb, därav kan den stå felparkerad men oftast inte i vägen för andra utryckningsbilar om det är möjligt.
Men den synen finns inte inom Nyköpings kommun bestämmande del, som verkar tro att vi parkerar som vi gör med risk för att få böter bara för att vi kan.
Undrar hur dessa kontorsmänniskor skulle klara av sina dagar om dom fick sitta i ett rum men så fort dom skulle göra något så fick dom gå 10 minuter för att hämta t ex sin dator eller penna tillbaka till sitt rum och sen gå och lämna tillbaka den när dom har skrivit färdigt meningen och när det ringer så är det dags för dom att promenera 10 minuter igen för att svara i telefon.
Precis likadant som dom tycker att vår arbetsplats ska se ut.