Sjöbo Elnät AB

Sjöbo Elnät AB Det lokala elnätsbolaget Vår avsikt är att här försöka nå ut och informera våra nätkunder, om både driftläge och nyheter.

Ni är välkomna att höra av er frågor och funderingar, så svarar vi så snabbt och bra vi kan.

BESIKTNING AV LUFTLEDNINGSNÄTET MED HELIKOPTER.På tisdagen den 14/4 kommer vi att göra en besiktning av hela vårt luftle...
13/04/2026

BESIKTNING AV LUFTLEDNINGSNÄTET MED HELIKOPTER.

På tisdagen den 14/4 kommer vi att göra en besiktning av hela vårt luftledningsnät för att hitta eventuella fel och att förebygga framtida störningar - för att säkra en trygg elleverans till våra invånare i kommunen. Detta kommer ske med helikopter på låg höjd.

Vi beklagar det störande buller som uppstår pga. denna översyn. Helikopterbesättningen vidtar särskild försiktighet i områden där det finns djur ute.

Har Ni frågor eller funderingar så kontakta gärna oss!
Tfn: 0416-411900 eller e-post: [email protected]

06/04/2026

Vi har just strömavbrott i området Sövdeborg, Snogeholn mot Belinga. Personal är på väg ut för felsökning. Uppdatering sker när vi vet mer.

30/03/2026
På morgon idag möttes vi av beskedet att Regeringen stoppar kravet på införandet av effekttarifferna. Effekttariffer har...
13/03/2026

På morgon idag möttes vi av beskedet att Regeringen stoppar kravet på införandet av effekttarifferna. Effekttariffer har varit ett lagkrav på oss elnätbolag att införa senast den 1/1 -2027. Tanken med effekttarifferna var att hjälpa till att jämna ut belastningarna i elnätet.

Vi på Sjöbo Elnät har jobbat hårt med att skapa en modell som skulle ge så liten påverkan som möjligt på abonnenternas kostnad, men vi kan nu pausa det arbetet. Ursprungligen baseras kraven på en EU-lag, och den är fortsatt gällande. Därför är det troligt att frågan dyker upp igen, men just nu är detta allt vi vet.

Länk till Energimarknadsinspektionen:
https://ei.se/om-oss/nyheter/2026/2026-03-13-ei-har-fatt-i-uppdrag-att-ta-fram-en-ny-modell-for-effektavgifter-och-upphava-befintliga-foreskrifter
Följ gärna rapporteringen i andra medier, om ni vill veta mer.

Energimarknadsinspektionen (Ei) har fått i uppdrag av regeringen att utreda och ta fram förslag till en ny modell för utformning av effektavgifter. Modellen ska bland annat vara transparent, icke-diskriminerande och proportionerligt utformad, och ge kunderna de rätta incitamenten att anpassa sin...

Vad händer på Sjöbo ElnätNu har jag varit anställd som VD i Sjöbo Elnät och Sjöbo Elnät Service i nästan två månader. De...
05/03/2026

Vad händer på Sjöbo Elnät
Nu har jag varit anställd som VD i Sjöbo Elnät och Sjöbo Elnät Service i nästan två månader. Det har varit intensiva första månader med mycket att sätta sig in i, inte minst i att lära känna all personal och verksamheten i sin helhet.
Året som gick har varit turbulent på många vis. Det har varit en enorm uppmärksamhet i media, där de anställda fått ta till sig mycket informationen om sin arbetsplats via sociala medier. Det berör inte bara på arbetet, utan de anställda utsätts för frågor och blickar även privat. Det är såklart påfrestande för alla att arbeta under sådana förhållande. Några har blivit uppsagda på vägen, några har valt att avsluta sin anställning själv. När vi nu gör bokslutet och tittar i backspegeln så kan vi konstatera att 7 av 16 medarbetare kommer ha slutat under det senaste året. Det är givetvis ett oerhört tapp för verksamheten. För oavsett vad som har hänt, oavsett vem som är skyldig till vad och oavsett om personal går hem, så har vi ett elnät att driva och underhålla varje dag där våra anställdas kompetens är ovärderlig.
De flesta utredningarna är nu klara, årsredovisningarna är redo för årsstämman, och vi hoppas snart kunna lägga det gånga året till handlingarna. Det som hänt är inget vi är stolta över, det är inget vi vill bli ihågkomna för, men vi är samtidigt tacksamma för att det kommit upp i ljuset. Av det gångna året drar vi lärdom och konstaterar att vi kan bättre!
Förändringsarbetet mot något nytt påbörjades dock redan i höstas. Vi har gjort en rejäl satsning på erforderliga utbildningar och uppdaterat vår arbetsmiljöplan för våra arbeten på fältet. Just nu jobbar vi mycket med att skola in ny personal. Vi har även ett stort arbete framåt med att sätta upp nya strukturer och kontrollfunktioner i organisationen. Vårt mål är att skapa en enkelhet och transparens, så att vem som helst kan få en uppfattning om hur vi arbetar för att garantera effektivitet och resurssnålhet.
Men det är en lång resa, vi bygger nytt i stället för att renovera det gamla. Men vi kommer hålla er uppdaterade på vägen. Vi hoppas att kunna förtjäna ert förtroende igen!

Roger

Våra kollegor kämpar på runt Falun med ca 80 andra personer i fält. Delar Falu Energi och Falu Energi & Vattens inlägg h...
08/01/2026

Våra kollegor kämpar på runt Falun med ca 80 andra personer i fält. Delar Falu Energi och Falu Energi & Vattens inlägg här så får man en bättre förståelse vilken enorm utmaning de står inför. Detta är trots allt 12 dagar efter Johannes började, när han väl bedarrat kom Anna med nya smockor, följd av enorma snömängder. Vi skall vara ödmjuka inför vädrets makter!
Ta hand om er därute!

Det är långa arbetspass och mörkret kommer tidigt. Bra belysning är A och O.
07/01/2026

Det är långa arbetspass och mörkret kommer tidigt. Bra belysning är A och O.

Joakim och Joa jobbar fortfarande på uppe i Falun, med ca 60 kollegor från hela landet. Vid sådana här händelser aktiver...
07/01/2026

Joakim och Joa jobbar fortfarande på uppe i Falun, med ca 60 kollegor från hela landet. Vid sådana här händelser aktiveras Elsamverkansgrupper inom branschen för att man ska kunna få hjälp från andra områden som inte är drabbade just då. Det kan gälla personal, materiel, reservelverk, maskiner mm.

De har redan mycket snö och mer skall det komma. Vi önskar dem fortsatt lycka till!

Joakim och Joa kämpar på:Tuff dag Igår med 25-26 minus och en riktigt bråkig alus. Men vi övervinner allt och kan meddel...
06/01/2026

Joakim och Joa kämpar på:

Tuff dag Igår med 25-26 minus och en riktigt bråkig alus. Men vi övervinner allt och kan meddela att vi har löst vårt första arbete. Vi har 3 arbete att utföra idag varav ett ska va helt extremt! Vi kämpar på och äter lite frukost just nu. Forden har strulat till och från under dessa 2 dagar men växelspaken funkar kanon att knäcka ägg med!😂✅

De meddelar att mer snö är på ingång men det är samtidigt lite mildare. Är det bara -20 grader då🤔

Tänk på säkerheten först grabbar och lycka till idag!

Första jobbet klart ✅ Joa hälsar
05/01/2026

Första jobbet klart ✅
Joa hälsar

Adress

Ommavägen 26
Sjöbo
27533

Öppettider

Måndag 08:00 - 14:30
Tisdag 08:00 - 14:30
Onsdag 08:00 - 14:30
Torsdag 08:00 - 14:30
Fredag 08:00 - 14:30

Telefon

0416-411900

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Sjöbo Elnät AB postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela

Typ