05/03/2026
Vad händer på Sjöbo Elnät
Nu har jag varit anställd som VD i Sjöbo Elnät och Sjöbo Elnät Service i nästan två månader. Det har varit intensiva första månader med mycket att sätta sig in i, inte minst i att lära känna all personal och verksamheten i sin helhet.
Året som gick har varit turbulent på många vis. Det har varit en enorm uppmärksamhet i media, där de anställda fått ta till sig mycket informationen om sin arbetsplats via sociala medier. Det berör inte bara på arbetet, utan de anställda utsätts för frågor och blickar även privat. Det är såklart påfrestande för alla att arbeta under sådana förhållande. Några har blivit uppsagda på vägen, några har valt att avsluta sin anställning själv. När vi nu gör bokslutet och tittar i backspegeln så kan vi konstatera att 7 av 16 medarbetare kommer ha slutat under det senaste året. Det är givetvis ett oerhört tapp för verksamheten. För oavsett vad som har hänt, oavsett vem som är skyldig till vad och oavsett om personal går hem, så har vi ett elnät att driva och underhålla varje dag där våra anställdas kompetens är ovärderlig.
De flesta utredningarna är nu klara, årsredovisningarna är redo för årsstämman, och vi hoppas snart kunna lägga det gånga året till handlingarna. Det som hänt är inget vi är stolta över, det är inget vi vill bli ihågkomna för, men vi är samtidigt tacksamma för att det kommit upp i ljuset. Av det gångna året drar vi lärdom och konstaterar att vi kan bättre!
Förändringsarbetet mot något nytt påbörjades dock redan i höstas. Vi har gjort en rejäl satsning på erforderliga utbildningar och uppdaterat vår arbetsmiljöplan för våra arbeten på fältet. Just nu jobbar vi mycket med att skola in ny personal. Vi har även ett stort arbete framåt med att sätta upp nya strukturer och kontrollfunktioner i organisationen. Vårt mål är att skapa en enkelhet och transparens, så att vem som helst kan få en uppfattning om hur vi arbetar för att garantera effektivitet och resurssnålhet.
Men det är en lång resa, vi bygger nytt i stället för att renovera det gamla. Men vi kommer hålla er uppdaterade på vägen. Vi hoppas att kunna förtjäna ert förtroende igen!
Roger