14/02/2014
Tävlingen är avgjord!
100% Proffs resetävling är avgjord och vi tackar alla som delade med sig av sina värsta reseminnen. Gustav Nordström tog hem förstapriset. Läs hans otroliga historia här nedan.
De lyckliga vinnarna:
1:a pris (presentkort hos Fritidsresor värt 7500kr)
Gustaf Nordström, Badrumsspecialisten
2:a pris (presentkort hos Fritidsresor värt 4000kr)
Michael Brisfjäll, AB Hus o Villaträdgårdar
3:e pris (presentkort hos Fritidsresor värt 2000kr)
Mats Löwenborg, Construera Sverige AB
Läs mer om tävlingens villkor
Läs mer om vår nya anläggning i Rotebro
1. Gustaf Nordströms värsta reseminne…
Jag skulle ta den första längre turen med min nyinköpta HD Electra Glide. Vi hade bestämt oss för att åka till Mantorp från Stockholm för att se dragracing med några vänner som åkte bil. I närheten av Södertälje började bakhjulet svänga ut åt vänster så att vi nästan gick över styr. Det visade sig vara baknavet som gått sönder och hjulet var helt löst.
Naturligtvis kunde vi inte fortsätta, så vi frågade en bonde i närheten om vi fick ställa motorcykeln i hans lada och hämta den följande dag. Jodå, det gick bra. Nu flyttade vi över oss till bilen och fortsatte färden mot Mantorp. Snart börjar bilen (en Opel) av äldre modell att gå allt långsammare, oavsett hur mycket gaspedalen än trycktes ned. Vi stannar vid en bensinstation en liten bit längre fram för att kolla vad det kunde vara. Det visade sig att bilen var nästan tom på motorolja. Inger (ja hon hette så) sa att hon kollat oljenivån före start och att det visst fanns olja. Nu var det så att hon hade hört att nivån skulle kollas med motorn igång eftersom den var automatväxlad. Men det är ju bara när man kollar växellådsoljan som motorn ska vara igång, så det var inte konstigt att det alltid var fullt med olja på stickan, och hade så varit de senaste åren hon hade haft bilen.
Nåja, när bilen fått 3 liter olja och kallnat en stund åkte vi igen. Det skulle vi inte ha gjort. Någon mil längre fram skär motorn ihop och det blir tvärstopp. En äldre man i en stor Mercedes stannar och undrar om han kan hjälpa oss. Vi ber om bogsering till närmaste stad som var Norrköping. I första kurvan går rattlåset på, för hon har glömt att vrida om nyckeln och bilen åker rakt ner i en liten bäck. Som tur var gick bogserlinan av, så att Mercedesben klarade att hålla sig på vägen. Nu kommer mannen i Mersan springande ner till bäcken och undrar om vi skadat oss. Nejdå, men föraren är förtvivlad över bilvraket och chockad av olyckan. Ur ögonvrån ser jag hur den hjälpsamme mannens bil kommer skuttande ner för slänten och hamnar också den i vattnet.
När sen bilbärgaren kom för att dra upp bilarna, skrattade han hjärtligt och sa att vi borde skriva en rad om det till tidningen, för något liknande hade han aldrig hört talas om.